NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Välkommen till NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

Utrustningar, tips och idéer (69)

Diskussioner Svar Senaste aktivitet

Teleskop/objektiv väskor

Jag har letat efter nån billig vadderad mjuk eller hård väska till min lilla refraktor med sökare men förgäves. Avlånga väskor som är tillr…

Startad av Per Johansson

10 Sep 9, 2011
Inlägg av Göran Fredriksson

Dubbelmontering

Jag börjar närma mig maxvikten för CGEM (18 kg). Egentligen vilja ha FLT-110 monterad parallellt med ODK-10 men då blir det över 20 kg. Jag…

Startad av Ulf Jonsson

4 Sep 5, 2011
Inlägg av Markus Åhman

Dagghuv

Till min N11 (som blivit Värmlänning) tillverkade jag en dagghuv av ett liggunderlag. Enkelt, lätt och billigt (de tre viktigaste kraven up…

Startad av Ulf Jonsson

0 Aug 28, 2011

Hemgjord sökare

Sen jag skaffade en spegellös systemkamera behöver jag nåt att sikta in den med eftersom skärmen inte klarar att visa särskilt ljussvaga st…

Startad av Per Johansson

2 Aug 12, 2011
Inlägg av Ulf Jonsson

OrionOptics ODK 10"

ÄNTLIGEN! Nästan två månader försenat har jag nu fått packa upp min nya ODK 10". Än så länge ser allt bra ut. Tyvärr dröjer det några månad…

Startad av Ulf Jonsson

6 Jul 29, 2011
Inlägg av Per Johansson

Sommartid är utrustningstid!

På sommarn har man kanske en stund över att fila på sin utrustning och göra dom där fixarna som man upptäckte behövdes under kalla vinternä…

Startad av Per Johansson

0 Jun 8, 2011

Celestron CGEM montering

Strax före jul inhandlade jag en ny montering. Syftet var att kunna hantera teleskopvikt upp till ca 20 kg. Celestron CGEM uppges klara ca…

Startad av Ulf Jonsson

13 Mar 11, 2011
Inlägg av Per Johansson

Kameror, sensorstorlek, pixelantal och pixelstorlek

På den kanadensiska fotosajten Luminous Landscape finns en ny artikel (28 januari 2011) som diskuterar skillnaderna mellan kamerors bruspre…

Startad av Per Stymne

3 Jan 29, 2011
Inlägg av Peter

Tips på bra "nybörjarkamera"

Hej! :)Jag har precis lyckats hitta hit.Har nyligen fått upp intresset för att fotografera den fantastiska natthimlen men då min nuvarande…

Startad av Peter

8 Jan 29, 2011
Inlägg av Peter

Nya teleskop för fullformatsfoto

Skywatcher kommer med många nyheter under 2011! Tre av de nya teleskopen är designade för fullformat-astrofoto:   FSQ look alike (förhoppni…

Startad av Per Johansson

1 Jan 4, 2011
Inlägg av Per Johansson

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

ASTROSWEDEN

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

LapplandMedia

© 2020   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor