NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Utrustningar, tips och idéer (91)

Diskussioner Svar Senaste aktivitet

Hemma bygd utrustning

Problemet är Axel på motor 5 mm Kugghjul innerdiameter 6mm Har ej tillgång till svar då problemet varit löst. Koncentricitet är av stor vik…

Startad av Peter Wiklund

3 Feb 14, 2019
Inlägg av Peter Wiklund

Säsongens sista mörker börjar imorgon, ons 15/3!

Åtminstone här uppe är det sista chansen för astro, innan den lååånga ljusa sommaren kommer... Har ni några särskilda planer? Jag hoppas på…

Startad av Per Johansson

4 Mar 24, 2017
Inlägg av Lage Sjöblom

12V on the go

Hej. Här är några bilder från mitt helgpyssel. Den är inte helt klar, det skall dit några usb-uttag och kanske en liten Volt/Amperemeter oc…

Startad av Lage Sjöblom

5 Feb 15, 2017
Inlägg av Lage Sjöblom

Time lapsekamera?

Jag skulle gärna höra lite från er som tar time lapse på norrsken. Vilka kameror anser ni är lämpliga för detta? Jag inser att man normalt…

Startad av Mats Olsson

5 Okt 21, 2016
Inlägg av Mats Olsson

Autofokus the easy way FocusLock

När jag ändå inne på tips så finns en ny cool pryl FocusLock från samma företag Innovations Foresight där man kan göra "live" fokus via OAG…

Startad av Christer Strandh

0 Apr 13, 2016

Wavefront analyzer

Hej, Har sett en föreläsning hur man kan använda en wavefront analysator for bla kollimering med bra resultat. Den kostar en del ca 50000 m…

Startad av Christer Strandh

1 Apr 13, 2016
Inlägg av Ulf Jonsson

Tänkte kolla av om det finns någotroligt intresse av mitt teleskop,,dags att byta upp sig,,har ett bra och dyrt celestron cgem 800 med 10 ans tub nypris 29500 ,,nu 20000,,hör av er till mig.mvh ante.

Startad av Andreas andersson

0 Apr 13, 2016

Test av 0.6 reducer/flattener

Nu har jag tittat lite närmare på bilderna jag får med min nya Altair Light Wave 0.6 reducer/flattener. Den sitter på en Vixen ED 80 som är…

Startad av Per Johansson

0 Feb 4, 2016

Stjärnföljare önskas köpa!

Hej! Mitt första inköp av utrustning för astrofoto gick inget vidare… Stjärnföljaren som var begagnad hade gått i backen, något som inte sä…

Startad av Lasse Kar

0 Dec 5, 2015

Ny Nikon för astrofoto

Äntligen har Nikon, med sin D810A, tagit upp kampen med Canon om oss astrofotografer. Kolla denna länk för mer information. http://www.niko

Startad av Ulf Jonsson

8 Apr 9, 2015
Inlägg av Per Johansson

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor