NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag har knåpat ihop en del tillbehör till min N11 som framgår av bifogade bilder.

1) En daggkåpa av svart liggunderlag, förstärkt vid teleskopet med en ca 5 cm bred plåtremsa runt omkretsen. På insidan av remsan har jag satt den mjuka delen av självhäftande kardborreband så att kåpan sitter fast mjukt men stadigt. Längden på kåpan är ca 1,5 x aperturen, dvs ca 40 cm.

2) Ett fäste på undersidan med hål för en motvikt, hemgjord av hantelvikter.

3) Ett fäste på översidan för Megrez 80 men detta är nu utbytt mot ett köpt sådant för att förenkla att skifta mellan olika monteringar av M 80.

4) Ett fäste för handkontrollen så att jag kan se och manövrera den utan att behöva lyfta av den. Detta ingår visst i nyare modeller. Jag har satt kardborre på baksidan och på fästet. Jag har också satt kardborre på fler platser för att snabbt kunna lägga ifrån mig handkontrollen utan att den trillar ner.

5) Kardborreband på bakre delen av teleskopet och på en tjock svart duk gör att jag får ett skydd för störande ströljus på samma sätt som gamla tiders fotografer. (Finns inte på bild ännu.)

Visningar: 141

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

hmmm, Celeston? Nytt märke eller???

Hehe

PEO!
Nix! Bättre så :-)
Tack för korrekturläsningen. Det här tangentbordet skriver fel ibland ;-)
Äsch, skojhumöret är på. :-)

PEO!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor