NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag står i begrepp att skaffa ett teleskop till den gymnasieskola där jag arbetar i Tranemo. Tittar just nu på Nexstar 102SLT GO-TO, en refraktor som verkar hyfsad rent optiskt. Tanken är väl att detta teleskop ska användas nästan uteslutande visuellt, möjligen med möjlighet till foto. Det ska också vara enkelt och snabbt att få igång

Någon som har erfarenhet av Alt-Az? Jag har aldrig använt det. För och nackdelar? Det är bättre om jag får info av folk här som har testat grejerna än det jag annars kan läsa på nätet.

Visningar: 233

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag har erfarenhet av Vixen Porta II Alt-Az montering med en liten WO refraktor på 72mm. Ingen GOTO alltså men där finns slow motion rattar för att kunna följa objekt nogrannare som tex. i förstoringar över ca 50x. Slow motion rattar är ett måste på en bra Alt-Az montering anser jag. Vidare är avsaknaden av låsrattar på Vixen Porta väldigt bra ute i mörkret. Istället justerar man friktionen i båda axlar efter att ha balanserat in tuben. Detta behöver man bara göra en gång och sedan är det bara att svepa tuben över himlen mot objektet och sedan följa det manuellt med slow motion rattarna. Inget strul med batterier och kablar heller. Kanske inte så lämpad för foto dock även om det finns motorer att köpa till Vixen Porta. Har ej testat.

Personligen känner jag ofta skepsis att köpa billiga GOTO monteringar. Elektroniken i dessa är ofta inte den bästa och vill man ha en montering som fungerar klanderfritt i många år skulle jag hålla mig undan billiga GOTO monteringar. 

Tack Erik. Tyvärr kan jag inte plocka ut så mycket pengar som jag skulle vilja här. Ett alternativ är naturligtvis att bara skaffa ett enkelt teleskop på en hygglig ekvatoriell upphängning, och sedan följa objekten med justerskruvar. Men GOTO är bekvämt när man vill visa saker, små stjärnhopar mm. kan ju vara svåra att hitta vilket inte är praktiskt om en hel grupp står och väntar. Det verkar som om jag är tillbaka på ruta ett igen...

Hej Mats! Ja behov och budget styr ofta. Det är en klar fördel med GOTO så länge det fungerar och man slipper strula med det ute i mörkret:) Jag tror du kan få en ny Vixen Porta II med en enkel akromatisk refraktor eller mindre maksutov för under 5000kr. Vet inte exakt vilken budget du har dock. Ett riktigt billigt alternativ är annars följande portabla 5 tums Dobson. http://www.astrosweden.se/heritage-130p-flextube/19403-0 

Anledningen att jag vurmar för dessa lösningar är just enkelhet, portabilitet och låg kostnad. Min erfarenhet är att man ofta får glömma både fotografering och GOTO om man vill kombinera dessa tre. Jag har själv haft visningar ute i mörkret och det finns inget jobbigare när GOTO och annan elektronik börjar krångla. Det jag möjligen kan sakna med mina föreslagna lösningar är följning i RA men för det behövs bara en enkel motor och ett litet batteri.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor