NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Astro-moddad DSLR kamera eller en CCR-kamera (Dedicated astrocamera)?

Hej! 

En liten fråga! Då jag är ny inom detta område. 

 

Som jag har förstått det så kan man modifiera sin DSLR-kamera för astrofotografering genom att ta bort/avaktivera vissa filter som finns i dem så att mer ljus (ex infrarött ljus) kan nå kamerans sensor. 

Då är en av mina frågor. Hur enkelt är detta att göra själv? För min del har jag ingen som helst erfarenhet att skruva i kameror så det känns som ett riskfyllt projekt då jag helst inte vill lägga tusenlappar på en kamera och ha den förstörd under processen.

Kan man istället leja någon att göra detta åt en själv? Finns det företag som kan göra detta åt mig etc...? 

Finns ju specifika kameror från ex Canon som ät just till för astrofotografering där egenskaperna i kameran är desamma som att man moddat dem själva. Men den jag just nu har hittat som de just har släppt går på runt 33000 som tyvärr är lite över min budget. 

Så till min andra fundering. Varför modda en DSLR-kamera till astrofotografering när det redan finns specifika kameror för astrofotografering (CCR-kamera) som i grunden passar till teleskop och antar jag har de egenskaperna i ljusintag som en moddad DSLR-kamera har. Måste finnas fördelar med att modda DSLR-kameror, då det verkar vara lite halvbökigt att göra det, jämfört med CCR-kameror. 

Lämna gärna tips på var/hur man kan modda DSLR-kameror och för respektive nackdelar med dem! 

Visningar: 929

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hej Robin! Nu har jag ingen erfarenhet av att modda DSLR-kameror, eller ens fota med moddade kameror. Men som jag ser det så är största fördelen med att modda en kamera att man kan använda ett kamerahus som man kanske redan har, och på så sätt komma ganska billigt undan. Alternativt brukar man kunna hitta begagnade färdigmoddade kameror ganska billigt.

Jag valde själv mellan dessa alternativ nyligen. Jag kom fram till att inga av kamerahusen som jag hade tillgång till passade bra för astrofoto (1DIII och 350D), så det var ingen större idé att modda dessa. För mig blev då valet att köpa en begagnad dedikerad astrokamera.

Visst finns det andra fördelar med DSLR, till exempel att man kan fota utan dator. Och en DSLR går ju att använda till att fota annat också även om den är moddad (med justerad vitbalans). Men det finns fördelar med astrokameror också, till exempel att kameror med aktiv kylning kan låsas på samma temperatur varje gång (underlättar när man kalibrerar med darks).

Sedan beror det på vilket teleskop du tänkte använda kameran till. Teleskopet jag använder fungerar till exempel inte med DSLR.

Hej Arvid! 

Tack för dina tankar :) 

Just nu har jag endast ett newton-teleskop för visuellt bruk men i längden tänkte jag börja med astrofotografering så börjar göra lite efterforskningar. Det jag har fått höra från många källor är att börja med en wide-field apokromatisk refraktor är en bra ingång till astrofotografering då dessa är relativt kompakta och rätt så förlåtande med att hitta och följa objekt då de tar foton över ett större fällt på himlen. 

När det gäller kameror så är jag endast intresserad av astrofotografering så på det viset blir DSLR kamerorna onödiga för min del. Ja, man behöver ingen dator för att fota med DSLR men å andra sidan (om jag har förstått det rätt) så behöver man en dator ändå för att styra autoguiden som ändå verkar vara nödvändig att ha då man ska astrofotografera. Sedan vill jag gärna att den kamera som jag kommer att investera i ska fungera på olika typer av teleskop då man förmodligen kommer att införskaffa olika typer för olika ändamål över åren. 

En annan fördel med DSLR som jag fått höra är i och för sig att de är lite lättare att lära sig att använda än en dedikerad astrokamera. Men hur mycket lättare vet jag dock inte. Hur tycker du det var att lära dig din dedikerade astrokamera?  

Jag tror inte det är så stor skillnad på svårighetsgraden, men det beror kanske på vad man är van sedan tidigare.
Men börja med att fundera på vilket teleskop du ska använda, det gäller att välja en kamera som passar just ditt teleskop.

Okej, tack för dina svar :) 

Då jag inte har någon direkt erfarenhet att fotografera med DSLR-kamera eller en dedikerad astrokamera sedan tidigare så kanske det inte spelar någon större roll för min del med inlärningskurvan när det gäller att lära sig de två olika typerna av kamera. 

Typ av teleskop har jag dock redan bestämt mig för när jag ska börja med astrofotografering, wide-field apo refraktor. Men det kanske är olika med vilka kameror som passar mellan olika modeller av apo refraktorer. 

Får fundera vidare :)  

Om du ska ha en astrofärgkamera är det viktigt att köpa en refraktor med bra färgkorrigering för en sån kamera släpper in ljus från ir till uv. Ett ir/uv filter eller nåt ccd uhc filter behövs oxå. Refraktorn bör ha Fpl53 och helst vara triplett eller lanthan dublett. 

Tack för tipsen :) 

Jag har fotat med DSLR i många år nu. Nikon D70, D200, D3s, D800E och D850. Jag skickade min D3s till en firma i USA för modifiering. Det kostade i runda slängar 4000 kr och blev en STOOOR besvikelse. Det visade sig att jag missat en liten fotnot. Där stod att just D3s inte lämpade sig för astromodifiering. Det sitter en liten röd lysdiod i anslutning till sensorn. Den används för någon form av kalibrering vid ljusmätningen. Det kostade mig ytterligare några tusenlappar att återställa den.

Således: LÄS NOGA innan du modifierar en kamera.

Nu fotar jag med Nikon D810A (A för astronomi). Den släpper igenom mer av det röda ljuset vilket är vad man önskar. En typ av astrofoto som jag gillar är "Nightscape"-foto. Dvs landskapsfoto med stjärnhimmel. Titta på exempel under BILDER här på sidan. Det fungerar inte lika bra med en astrokamera och teleskop. Däremot kan man montera vissa astrokameror på ett kameraobjektiv för att få stort synfält, men då är man beroende av dator för att styra kameran. Per Johansson kan nog berätta mer om det.

810A går att använda för vanligt foto också men man kan behöva dra lite mer i färgkontrollerna vid bildbehandlingen.

Jag fotar både Deep Sky och Nightcape med D810A och kommer att fortsätta med det. MEN - jag har en astrokamera som jag ska försöka få igång.

Om du är intresserad av astrofoto i olika former kan jag rekommendera e-boken "How to Photograph & Process NIGHTSCAPES & TIME-LAPSES" av Alan Dyer. ISBN 978-0-9939589-0-8. Den kan du beställa på nätet och ladda ner direkt. I slutet av boken finns länkar till intressanta web-sidor. Rekommenderas.

Modifiering finns det mycket om på Youtube. T ex här.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=modify+dslr+...

Objektiv på astrokamera funkar men objektivets fokus måste vara manuellt och ett uv/ir eller ett uhc ccd filter måste sättas på objektivet. 

Men är inte behovet av uv/IR eller uhc filter bara i tätbebyggda områden, typ Bortle 7/8. Ute i mörkret, Bortle 4 eller bättre kan man väl skippa filtren?

Filtret behövs alltid för fullspektrum moddade och astrokameror är känsliga upp till 800-1000 nm medan objektiv och många refraktorer har problem att klara ens från O3 till Halfa vid 656nm. Tex min Fpl51 ed apo trots omoddad dslr och uhc filter ger röda halos runt stjärnorna när man fokuserar i O3. 

OK, att tänka på med andra ord. Jag sitter just i funderingar att beställa en ASI294MC Pro (yes färg!) och funderar kring om/hur man även skulle kunna använda några av mina objektiv till den.

Jag har precis beställt en näve adaptrar för typ 10kr/st från det stora landet i öst (bortre sidan av muren). Du ska i teorin bara behöva ex Canon/Nikon (etc) to M42 för att fästa objektivet direkt till kameran. Nu vill 294an ha 55mm backfokus, vet inte om detta gäller för objektiv också, men då är det bara att klämma in rätt spacers. 11, 16,5 och 21mm följer med och sensorn sitter 6,5mm djupt utan spacers.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor