NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Astro-moddad DSLR kamera eller en CCR-kamera (Dedicated astrocamera)?

Hej! 

En liten fråga! Då jag är ny inom detta område. 

 

Som jag har förstått det så kan man modifiera sin DSLR-kamera för astrofotografering genom att ta bort/avaktivera vissa filter som finns i dem så att mer ljus (ex infrarött ljus) kan nå kamerans sensor. 

Då är en av mina frågor. Hur enkelt är detta att göra själv? För min del har jag ingen som helst erfarenhet att skruva i kameror så det känns som ett riskfyllt projekt då jag helst inte vill lägga tusenlappar på en kamera och ha den förstörd under processen.

Kan man istället leja någon att göra detta åt en själv? Finns det företag som kan göra detta åt mig etc...? 

Finns ju specifika kameror från ex Canon som ät just till för astrofotografering där egenskaperna i kameran är desamma som att man moddat dem själva. Men den jag just nu har hittat som de just har släppt går på runt 33000 som tyvärr är lite över min budget. 

Så till min andra fundering. Varför modda en DSLR-kamera till astrofotografering när det redan finns specifika kameror för astrofotografering (CCR-kamera) som i grunden passar till teleskop och antar jag har de egenskaperna i ljusintag som en moddad DSLR-kamera har. Måste finnas fördelar med att modda DSLR-kameror, då det verkar vara lite halvbökigt att göra det, jämfört med CCR-kameror. 

Lämna gärna tips på var/hur man kan modda DSLR-kameror och för respektive nackdelar med dem! 

Visningar: 929

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det är inte kameran som vill ha 55 mm, det är optiken som bestämmer avståndet. För till exempel Canon EF är avståndet från objektivfattningen till sensorn 44 mm. Se här.

Tack för tipsen och att du delar med dig av dina erfarenheter. Är till stor hjälp då jag är mycket nu inom denna hobby :) 

Hej


Du har ju redan fått bra svar från betydligt mer erfarna än jag, men jag kan ge dig min resa.

Jag började med denna hobby för drygt 2 år sen. Hade då tre Sonykameror, bla fullformataren A7II.
Köpte en Skywatcher StarAdventurer Mini (sk kameravridare) som jag monterade på kamerastativet.
Fungerade helt OK med A7'an. Använde objektiv som bla Samyang 2.8/14mm, 1.4/85mm och Tamron 70-300mm. Fotade en del nightscape/astrotimelaps och norrsken men provade även lite DSO som Orion-nebulosan M42 och Andromeda M31. DSO, njae...sådär, men det övriga helt acceptabelt.

I våras köpte jag en refraktor, Skywatcher Evostar-80ED, monterat på en HEQ5-Pro. Använder fortfarande
Sony A7'an men ser helt klart bristerna med den. Fotar inifrån Skellefteå, typ Bortle 8, så mycket ljusförorening är det!! Utan CLS/UHC-filter går det inte ta längre exponeringar. Med filter blir det bara blå-grönt i histogramet och alldeles för lite fotoner i sensorn. Här ser man bristerna i A7'an, men att modifiera A7'an finns inte på kartan av flera orsaker.

Mitt nästa steg (jag är nära nu tror jag....) är att beställa en ASI294MC Pro, en färg-astrokamera då den enligt alla tester jag sett fungerar bra med mitt teleskop. Men även att den klarar smalbandigt hyfsat, tex Ha. Man fotar med nåt flerbandigt filter för RGB, sen vid behov Ha, OIII eller liknande.

Eftersom jag tycker att Sony-kameran fungerar helt OK, förutom DSO, känns det vettigare för mig att lägga slantarna på OSC, c:a 12kkr. Det ger mig även fördelen att samtidigt fota DSO med Evostar-80ED/Heq5-Pro/ASI294, och nigthscape med Sony'n och StarAdventurer Mini'n.

Jag styr det mesta från en laptop med Kstar/Ekas på Ubuntu som kommunicerar med en Raspberry PI 3 (som hotspot) med en inidilib-server ute på monteringen. Så visst, jag är beroende av en dator.

För mig är det hela tiden en fråga om att lära sig krypa innan man går osv. På sikt kanske det också blir en mono-kamera med filterhjul å sånt men jag är inte där än. Framförallt måste jag bli bättre på bildbehandling.

Så mitt tips är att om du redan har en DSLR, använd den, med sina ev. brister, och satsa på en astrokamera av nåt slag. Färg eller mono beror mer på dina ambitioner.

Lycka till!

Tack för dina tips och tankar. 

Tyvärr äger jag ingen DSLR-kamera sedan innan och rätt så lite erfarenhet att fota generellt, mer än vardags/turistfotograferingar :P 

Så för min del är frågan om jag ska gå på en dedikerad astrokamera direkt eller en DSLR. Är en balansgång om hur lätt man lär sig att fota bra med en DSLR VS en astrokamera. Är det inge större skillnad är det nog en astrokamera jag ska skita på då jag endast är intresserad av astrofotografering och då främst deep-space objects. För prisskillnaderna mellan dessa två olika kameroro verkar ligga på samma nivåer. Om jag läst rätt på sidorna jag varit på :)

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor