NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag har läst att min Canonkamera inte är riktigt anpassad för astrofoto eftersom den har ett filter som blockerar en del av de röda spektrat. Man kan modifiera sin Canonkamera genom att låta byta ut IR-filtret som sitter i den. Nuvarande filtret blockerar tydligen H-alfa som är den starkaste våglängden vid astrofoto. Teleskopservice erbjuder denna tjänst http://www.teleskop-service.se/sv/astrofoto/canon-eos/modifiering-a...

Hur väljer ni andra astrofotokamera. Är det någon som har Canonsastrofotokamera är det någon av er som modifierat sin canon?

Visningar: 763

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Alla systemkameror utom canon 60da har ett filter som tar bort ca 75% av h-alfa. Många har redan ett system med flera objektiv och vill inte byta. Men köper man en kamera enkomt för astro är nog canon bäst för det finns mest astrotillbehör och fler som
utför filterbyte. Med omoddad kamera är det bäst att välja emissionsnebulosor som har mycket o3 (blågrönt) eller reflektionsnebulosor. Galaxer och stjärnhopar funkar ju oxå bra.
Erik Berglund har förresten skrivit och lagt upp bilder från filterbytet som han gjorde själv.

Mycket tack Per för ett jättebra svar! Eriks beskrivning och länk är verkligen instruktiv.

(Jag funderar på att köpa ytterligare ett  kamerahus det ena kan man ju byta eller låta byta filer i.)

Jag har valt att använda omodifierade systemkameror, Nikon D700 och D800E. Jag har haft funderingar på att modifiera D700 men den lär vara svår att modifiera. Man lär inte kunna göra det själv och det kostar mer att skicka in just den än t ex en Canon. Sedan är det ju så att har jag väl modifierat den kan jag inte använda den för vanlig fotografering. Det lär finnas möjlighet att sätta in lösa filter i Canon man det har jag inte studerat.

För mig är alternativet snarare att köpa en riktig astrokamera (med de tillbehör som krävs då).

Hade först EOS 550D som jag tog bort båda filtrens på och satte in ett klarglas (klarglaset var det största misstaget jag gjort! Å fullständigt onödigt), när jag skulle ta bort klarglaset så genade jag å råkade he sönder den kameran. Sedan blev det en EOS 600D (bra kamera med mindre brus å fint med vikskärm). Första jag gjorde när jag fick den var att riva den å bort med inre filterglaset men behöll glaset med rengöringsfunktionen, fast det finns färgfiltrering i det också! Har funderat att ta bort det också å bara köra med sensorn för den är ju ändå gjuten med "glas" sedan sitter ju ändå slutaren å spegeln framför som skydd.
Har ett Astronomik clipfilter CWB filter som man sätter in i kameran om man vill fota som vanligt, funkar utan problem.
Förövrigt så ser jag systemkameran i astronomisyfte som en förbrukningsvara med tveksamma garantier för man har den ju i drift i kondenserande miljö och i minusgrader vilket är ett no-no hursomhelst i garantifrågor eftersom de tekniska specen inte godtar detta. Dessutom är ju kameran bland det billigaste jag har med mig i ryggsäcken!
Ser inte heller en riktig astrokamera som ett alternativ i dagsläget eftersom strömförbrukningen och en bärbar dator inte skulle funka i fält.

Precis som du ser jag kameran som en förbrukningsvara! Är inne på min tredje och har alltid köpt de billigaste varianterna för att slippa oroa mig för att de ska gå sönder plus att oftast har alla samma sensor ändå och det är den som gör skillnad för astro.

Men jag är ändå ganska imponerad av vad kamerorna klarar av i verkligheten med tanke på att man kör de i värre klimat än det som fick hela USA på knä :-)

Ja, ingen av mina har gått sönder trots blöta höstkvällar och bistra vinternätter. Dessutom förvarar jag ofta kameran ute för att få den så kall som möjligt och tar bara in den för att tömma minneskortet. Olympus senaste är köldskyddad ner till -10 vilket känns ganska löjligt med tanke på vad mina oskyddade kameror har fått utstå. Fuktskydd ger jag inte heller nåt för med tanke på hur blöta mina varit och klarat sig bra utan att vara fuktskyddad.

Jag har just Canon 550D samma modell som Daniel sabbade, jag är jättenöjd med kameran men jag ville sträva efter"naturliga" färger på mina kommande astrobilder (förhoppningsvis) men Ulf har förklarat att det är svårt att veta vad som är rätt.Tanken på svåra kameraförhållanden gjorde att mitt "ha-begär" efter nytt kamerahus försvann,skönt. Jag har bestämt mig för att nöta på kameran jag har som den är just nu tills annat behov uppstår.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor