NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej alla! 

Är ny inom denna hobby och har som mål att främst observera deep sky objects som nebulosor och galaxer. Även planeterna är av stort intresse att observera och är då främst Mars, Jupiter och Saturnus som jag är ute efter, men alla planeterna är av intresse. Skulle vara roligt att kunna se Venus olika faser men har fått veta att då Venus är ett så ljusstarkt objekt så är det svårt att få till. Men tar gärna tips på hur man bäst kan observera Venus och dess olika faser. 

Den utrustning jag har är en Sky-Watcher Skyhawk 1145P (parabolisk primärspegel) med motor. F (fokallängd)=500 mm och D (diameter)= 114 mm. Har okular på 25 och 10 mm och en Barlowlins på 2X som följde med paketet. Så mitt teleskops högsta användbara förstoring är runt 228 (om jag har förstått instruktionerna rätt) och med de okular jag har nu kan jag få högst 100 gånger förstoring (och 20, 40 och 50 gånger förstoring också). 

Jag har funderat på att även gå vidare och köpa olika filter och det jag främst fått tips av från astrosweden är ett ljusföroreningsfilter från Sky-Watcher (1,25) som är deras billigaste generella ljusföroreningsfilter och ett UHC-S-L-Booster filter (1,25) från Baader planetarium som främst ska framhäva planetära nebulosor enligt astroswden. 

Har någon personlig erfarenhet av dessa filter eller kan ge generella tips kring filter. Jag förstår att även om ett filter är bra så finns det även begränsningar hur mycket ett filter tar bort. Men vad kan man räkna med att ett "billigt" ljusföroreningsfilter har för effekt på ljusföroreningar om man ska gå efter den 9-gradiga skala som man räknar ljusföroreningar efter. Förstår att ett ljusföroreningsfilter inte tar bort (långt ifrån) allt artificiellt ljus om man är i ett område som har 8 till 9 på ljusföroreningsskalan. Om man är i ett område med grad 4 och 3 på skalan vad ska man då räkna med att effekt av det/dem är? 

Kommentera gärna ovanstående utrustning efter vad jag kan se av deep sky objects och planeterna och vad jag eventuellt kan komplettera med i utrusning för att förbättra mina förutsättningar att se objekt på natthimlen med dem. 

Även andra generella tips välkomnas som hur månen framhävs bäst etc... men fokus på ovanstående objekt så klart

MVH

/Robin

Visningar: 292

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Baader uhc har jag och kan rekommendera. Som AS säger är den bra för planetariska nebulosor men även en del stora emissions nebulosor: Nordamerika, Cirrus, Pacman, Rosette, Orion, ic410...

Vissa av dessa går inte se utan filter ens vid mörk himmel.

För månen o planeterna är det bästa tillägget ett nytt okular som ger ca 150ggr. Trevligt med lång eyerelief och vidvinkel.

Tyvärr ligger Jupiter, Saturnus och Mars lågt ett år till eller mer. Venus faser ska gå bra att följa. Merkurius, Uranus o Neptunus går oxå se. 

För deep sky är ett vidvinkel okular oxå ett trevligt tillägg. Ca 60ggr är bra för många objekt. 

Ok. Vad menar du med eyerelief och vidvinkel i okularen? 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor