NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

På dan funkar de ju bra att ställa in fokus i teleskopet för att fota, men hur gör man när det är mörkt, ser ju inget? Är det hartman mask som gäller eller går det på annat sätt tro?

Tack på förhand

Visningar: 264

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Några olika sätt att fokusera (från bäst till lite osäkrare):

- Bäst är en Bahtinov mask. Fördelarna med den är att den släpper in mer ljus så den funkar bra på små teleskop plus att det är tydligt när man är i fokus. Är det en 15cm reflektor du har? Där funkar nog en Hartman bra oxå för dom enskilda trianglarna är tillräckligt stora för att släppa in bra med ljus.

- Lite mer oskert men görligt är att använda live view och skruva tills stjärnan är så liten som möjligt. 

- Ytterligare en möjlighet som vissa kameror har är att det finns en autofokus indikatorlampa som blinkar när man är i fokus. För Canon och Olympus behövs en t-adapter med ett chip i för att aktivera denna men jag tror Nikon funkar utan chip? Använd den starkaste stjärna som går. Fokuslampan har ett område där den tycker stjärnan är i fokus så man provar några gånger in och ut ur fokus tills man hittar mitten på området.

Tack för svaret, ska prova liveview och se ifall focuslampan tänds, har inte ens hunnit prova än, men bra att veta, kommer ev. testa inatt. Har lite dåliga odds för en bra polinställning då jag inte kan finjustera så bra ännu. Svetsat stativ, som bara kan justeras i sidled...Men kanske man lyckas ändå nu. Supertack!

När jag fotar med vidvinkel använder jag live view och fokuserar på en stjärna tills den är så liten som möjligt  i max inzoomning. Med teleskopet använder jag Hartmann och live view. Sedan tar jag en 10s exp och kollar resultat och gör om tills jag är nöjd.

Jag har också kollat upp hur väl oändlighetsmarkeringen på objektivet stämmer med fokus. Det kan vara bra att veta om man inte har något att fokusera på. Bättre än inget.

Ok bra tips där, använder aldrig liveview annars tusen tack Ulf :)
Nu ser jag ju att jag även kan använda det med mitt vidvinkel, smart ;)

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor