NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Väderprognoserna var dåliga men jag tittade på satellitbilder och såg att det fanns en chans till lite klart väder.
Och som tur var så väntade jag för under ett par timmar fick jag se så många Geminider så jag tappade räkningen.
Vid ett tillfälle såg jag 3st på en sekund, ofta kom de i par, 4st gröna med färgsprakande färger resten blåa och vackra.
Tyvärr så blev det att stå på mitt observatorietak för att fota, så motiven blev inte de vackraste men jag fångade flertalet meteorer på bild.
Återkommer när jag gått igenom alla bilder, har ej hunnit, tittade till 03.00 gick upp 06.30, påsar under ögonen som hänger ner till naveln....
Om ni vill se ett par bilder kolla in bloggen: klarhimmel.blogspot.com

Visningar: 92

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

För min del blev det inga bilder. Jag kunde dock notera en meteor var tredje minut strax efter klockan 20. Vädret var mycket växlande. Ena minuten klar och fin himmel, nästa var det tätt snöfall. Jag satt en knapp timme under en filt i en (uppvärmd) solstol och njöt av luciasånger på radion (Växjö domkyrka) medan jag tittade efter meteorer mellan snöbyarna. En mysig upplevelse som tyvärr inte dokumenterades på bild.

/Ulf

PS. Grattis P-M till en fin artikel i Populär Astronomi. DS.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor