NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag skulle behöva hjälp med att identifiera en artefakt i mina bilder. Jag har sett att när jag fotar med RASA8+ASI1600MC från tomten, där det är ganska ljus himmel, får jag kraftiga vågmönster över hela bilden. Bilden är från igår kväll, med 88% måne och annat som störde. 60x60 sekunder, men mönstret syns även i en ensam sub. Kameran kyld till -20 grader, kalibrerad med darks enbart. Jag har även provat utan darks, men ser ingen skillnad. Jag har använt Celestrons LPI-filter här, men jag får samma problem utan filter.

Jag trodde att problemet bara dyker upp när jag fotar från stan, men går jag tillbaka till bilder tagna från min mörka observationsplats så finns det även där. Men där får jag verkligen stretcha livet ur bilderna för att se det.

För mig ser det mest ut som någon form av interferensmönster från en plan yta, gissningsvis i kameran då. Någon annan som har någon idé om vad det kan vara eller vad man kan göra åt det?

Visningar: 180

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag har faktiskt ingen aning. En fundering dock, du har ganska kraftiga halos kring de starka stjärnorna. Vad beror det på? Hur hade du med dagghuv/avskärmning på den här serien?

Halos är svårt att undvika, framför allt på starka stjärnor som Alnitak. Tror det är Schmidtkorrektorn plus något annat, kanske AR-glaset framför sensorhuset.
Det är rejält avskärmat med långt liggunderlag. Mönstret verkar se likadant ut oavsett var tuben pekar, så jag tror inte det är ströljus på det sättet.

Håller med att det ser ut som ett interferensmönster. Kanske den tvära ljuskonen vid F2 ställer till det. Jag har sett nåt liknande i ett ljusstarkt objektiv. Kanske en flat kan fixa det? 

Ja jag tror du har rätt. Det händer mycket vid f/2 som man inte tänkt på innan. Jag provade med en flat tidigare idag, och det verkar lösa problemet som du säger. Nu måste jag alltså lära mig göra riktiga flats också, det har jag fuskat med tidigare.

Vad bra att flats fixar problemet!

Alla kalibreringsbilder är trista. Med astrokameran blev jag tvungen att börja ta darks, nåt jag inte gjort med systemkamerorna. Nu har jag fotat med tele (det lilla som blivit hittills på säsongen) och då behövs även flats. 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor