NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hallå allihopa, jag är inte så aktiv här men det är för att jag sedan NSP18 haft oflyt med timing, väder, utrustningen eller bara min bristande förståelse för vad jag håller på med.

Men det har inte hindrat mig från att stå ute så ofta jag kan och har införskaffat ännu mer tillbehör. Utvecklingskurvan går långsamt framåt och nu kämpar jag med att få kläm på efterbehandlingen, innan jag törs visa upp någon bild (skit in blir skit ut).

I brist på mörker så testar jag med solen istället :)

Finns det fler likasinnade i mina trakter så vore det kul att träffas. Såg i en annan tråd att det skulle vara en sommarträff i Ske-å, så hakar jag gärna på om jag har möjlighet.

Visningar: 236

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Kul att höra av dig! Jag har funderat hur det har gått för dig med asi294 kameran. Du kan gärna lägga ut nåt delresultat även om det inte är färdigt än så kan vi diskutera metoder att behandla. Alla gör nog lite olika...

Nya prylar är oxå alltid kul att diskutera! 

Det verkar finnas intresse för en liten sommarträff så jag hör av mig när vi har nån plan. 

Gårdagens skörd, både solen och månen, använder dubbla fokalreducerare till C8 och med 294mc pro får jag helbildsvy av dessa. Endast moonfilter till månen, inget filter till solen. Använder främst Sharpcap, Registax 6 och Photoshop. Lyckades inte fånga någon prominens runt solen fast det skulle vara en vid den lilla solfläcken nere till höger på solen.

Bra bilder! Solen är inte lätt att få bra fokus på tycker jag men du har lyckats. Imponerad att det funkar med dubbla reducers. Har du provat det på djuprymd oxå? 

Jag har främst kört med en reducerare, har kämpat flera kvällar med Andromedagalaxen, men får inte fram några detaljer, trots att jag som mest fick ihop 2h12min exponering en kväll med 120' exponeringar med UHC-filter. Jag ser en tydlig utdragning av mina stjärnor så trackingen är långt ifrån optimal. Har en ASI 120MM som autoguider i PHD2.

Autoguida vid 1300mm brännvidd är nog inte så lätt. Jag kör utan autoguide med upp till 60s exp på 1000mm. Funderar på att prova guidning oxå med en asi120. Isåfall blir det på kortare brännvidd runt 500 mm.

Till hösten kan du prova med sct;n men utan guidning med ca 30s exp på nått ljusstarkt tex m13 eller m15. Med hög gain kan du gå ner till 10s om poljusteringen inte fixar 30s. Stackar du minst 10min blir det en bra bild. Sen när du fått fram några bilder kan du prova autoguidning igen. Men du kommer att kunna få fram mycket även med korta exponeringar - asi294 är ju väldigt känslig. 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor