NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

2020-05-21 var den första av två dagar när Venus och Merkurius låg "nära" varandra. Separationsvinkeln var då 1° 21'. Här på 65° N är det ljust hela natten och solen var knappt 4° under horisonten (borgerlig skymning) vid midnatt. Vi observerade från toppen av en liten skidbacke strax söder om Råneå (Rånekölen). På grund av ljuset var det till en början svårt att hitta Venus med blotta ögat. Att hitta Merkurius var ännu svårare. Till slut hittade den med fågelkikaren (20-50 x). På bild såg vi den inte förrän vi kom hem och kunde plocka fram den i Photoshop. Bild 1 visar solnedgången och bild 2 Venus och Merkurius mot den ljusa himlen. Bild 3 visar miljön med uppställningen och utsikten strax innan solnedgången. Bilderna tappar i kvalité och upplösning på nätet så jag har lagt in text i dem för att hitta planeterna.

Bild 1 och 2 är tagna med Nikon D850 genom mitt William Optics FLT-110 monterat på alt/az montering. "Miljöbilden" är tagen med Nikon D800E och 28-300 f/3,5-5,6 i 28 mm läge.

Visningar: 494

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ser riktigt härligt ut. Har du märkt någon signifikant skillnad på D850 och D800e? Jag tittar på begagnade alternativ (bla dessa två) där jag bla överväger att själv astromoda kameran. Jag vill köra mest wide field så moddning är inte det primära men har fått för mig att jag inte vill ha ett låg pass filter.

Det är fler men mindre pixlar i D850 än i D800 men för astro kan jag inte påstå att jag ser någon signifikant skillnad. Tänk på att kolla att 850 och 800 lämpar sig för modifiering. Min tidigare D3s gick inte och det kostade mig flera tusenlappar till ingen nytta. Jag köpte en begagnad 810A istället som jag använder vid ren astrofoto. Kolla en begagnad 810A finns att få tag på.

Av vad jag hittat så kan i princip alla kameror moddas, men frågan blir om man har kvar vissa funktioner efteråt, och kvalitén på det nya filtret, då det måste vara exakt lika tjockt som det man ersatte. Om det nya filtret i sig inte är exakt eller har minsta ojämnhet så riskerar det att blöda igenom vissa våglängder och eller delar av bilden så resultatet blir i praktiken skit.

Har hittat ett full spektrum filter från Kina för knappt 400kr som passar D600-D850, men frågan är om man verkligen kan komma undan med något sådant? Jag är bra sugen på att hitta den billigaste begagnade FF-kameran jag kan hitta och modda med detta filter bara för att se om det är för bra för att vara sant :)

Måste det vara FF? Objektiv till FF behöver ofta bländas ner och då är du på samma SNR som en APS-C vid full öppning. Största anledningen för FF är väl att få extremt breda synfält för att fånga Vintergatan från horisont till horisont eller ett norrsken som passerar zenit. Det är inte så ofta man behöver så stort fält. Mats fotar mycket norrsken med en APS-C och 16mm Samyang = 24mm FF. Jag använder oftast en 10.5mm på MFT = 21mm FF.

Måste o måste, wide field är just vad jag är ute efter (Irix 15mm står högst på önskelistan) och genom att ha en sensor som är för stor för mina astroprylar så behöver jag inte känna att den konkurrerar mot 294:an.

Bra fångat och fina miljöbilder! Såg att Merkurius ligger 90 grader från oss så den borde visa en dryg "halvmåne". Man kan ana det på bilden men kanske raw bilden visar tydligare?

Intressant att Venus syns så pass bra ändå i ljuset. Kul att stretcha på möjligheten att ändå bedriva lite astrofoto i sommarljuset.

På tal om det, den 19 Juni passerar månen framför Venus, c:a kl 08.30 försvinner Venus bakom månen (från Stellarium):

och kommer fram igen c:a 13.10. Månen är belyst till c:a 4% och försvinnande så solen är väldigt nära. Vad tror ni om möjligheten att fota detta?

Om vädret tillåter tänker jag prova med min Sony-kamera och dels 600mm Skywatchern och dels ett 300mm telezoom. Vad tror ni om möjligheten att lyckas se både Venus och månen? Några tips att lyckas tas emot tacksamt!

Det blir en utmaning man inte kan motstå. Hoppas på klart väder.

Apropå modifiering av DSLR-kamera. Läs mitt tidigare inlägg i frågan:

http://nsaaforum.ning.com/forum/topics/astro-moddad-dslr-kamera-ell...

Det var en bra bild på Venus och Merkurius, på något som nästan inte gick att se eftersom det var så ljust.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor