NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Här kommer en ny utmaning på temat Messier Maraton. Reglerna är lite annorlunda än förra gången och lyder som följer:

1) Tävlingen består av 4 deltävlingar och ett totalt resultat.
2) En deltävling för varje månad januari - april.
3) Den tävlande får under varje månad själv välja plats och EN natt (från solens nedgång till nästföljande soluppgång).
4) Det gäller att observera så många Messier-objekt som möjligt under den natten. Således kan man om man vill observera varje natt hela månaden och redovisa den bästa natten (den med flest observationer).
5) Redovisningen sker genom mail till mig och skall innehålla namn, datum, plats, instrument och listan över observerade objekt med angivande av om GOTO-funktion använts eller ej. Skicka gärna in resultaten efter hand. Det enklaste sättet är att spara ner den senaste xls-filen (den som finns upplagd) på din dator, fyll i på samma vis som övriga, spara med nytt namn och maila till mig på "juo snabela comhem punkt se". Skicka in hur många dagar som hels, den bästa under månaden räknas. Aktuell resultatlista publiceras fortlöpande på hemsidan.
6) Resultaträkningen är enkel. Flest observerade objekt vinner. Varje månad utses en "månadsmästare".
7) I början av maj, när tävlingsperioden är slut, utses "Maratonmästare" som är den som samlat ihop flest Messier-objekt totalt under de fyra månaderna. Varje objekt räknas en gång.
8) Allt bygger på ÄRLIGHET! Självklart går det att fuska. Vi har ingen kontrollfunktion.

Vad är då syftet med denna tävling?
- Stimulera till att komma ut och observera.
- Hålla kontakten med varandra inom nätverket och dela med oss av våra erfarenheter.
- Bidra till Internationella Astronomiårets verksamhet.
- HA KUL!

Visningar: 291

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ett bra insiativ och upplägg, Ulf
Gott nytt År
Börje
Jag ska lätt va med den här gången, det kommer bli jättekul! :D
Är det samma lista som förra gången?
Ja, använd den listan du. /Ulf
Vad är GOTO funktion?
Det är när teleskopet/monteringen har en inbyggd dator där man kan knappa in objektets namn eller beteckning (t ex M 1) och att teleskopet automatiskt ställer in sig mot objektet i fråga. Som på min FLT-110 på HEQ-5Pro som vi använde senast. Man kan ju använda både teleskopet och montering utan att låta datorn göra jobbet. Det är både enklare och snabbare att hitta objekten med GOTO funktion än att söka reda på dem manuellt - men inte lika lärorikt.
/Ulf
I går kväll gjorde jag årets första Messier observation från balkongen i Luleå. Höga moln gjorde transparensen dålig och mycket ljus från stan störde kraftigt. Jag bifogar en excel-fil med mina resultat som ett exempel på hur det kan se ut. För varje månad får deltagaren själv välja observationsdag. Hur många som helst får användas men bara den med flest objekt får räknas.

Skicka resultaten till mig så kommer jag att se till att senaste utgåva av excel-filen läggs upp.

/Ulf
Bilagor:
Hej hej! Jag registrerade mig för att en på AstronomiGuiden tipsade mig om det här evenemanget. I och för sig, måste man vara från norra sverige?

Nu till ämnet: Vad exakt menas med att obervera? Att se objektet, beskriva det och skissa det, eller vad?

Jag ska definivt försöka vara med, om det nu blir klart väder. Det är mulet nu och ser ut att hålla i sig ett tag.

/Marcus
Hej Marcus!

Nej man måste inte vara från norra Sverige. Närtverket skapades här eftersom vi inte har så fysiskt nära till varandra och till observatorier som i södra Sverige.

Titta i anvisningarna för maran enl länken på första sidan. Tanken är att locka till att komma ut och genomföra observationer. Att du själv hittat objektet och varit säker på att du identifierat det räcker. Vi litar på varandra. Det kan vara kul om du noterar tidpunkten för observationen eftersom man kan lära sig även av det. Kika i exs-filen med de två registrerade resultaten så ser du hur det bör se ut. Enklast för mig är att du sparar ner den filen, fyller i dina uppgifter och mailar den till mig så kan jag uppdatera hemsidan med senaste resultaten.

LYCKA TILL! /Ulf
Okej! Då vet jag.
Det blev inget i januari, det var ju så himla molnigt! Men jag ska försöka idag, det ser ut att bli fint!
Det är bra. Lycka till!
Det gick väl sådär. Jag såg tre objekt: M31, M42 och M45, kanske de lättast sedda. Det berodde nog mest på att jag inte har lärt mig var alla stjärnbilder ligger.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor