NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Här kommer ytterligare en utmaning på temat Messier. Det kallas inte Maraton den här gången därför att reglerna är förändrade (igen):

1) Tävlingen består av 6 deltävlingar och ett totalt resultat.
2) En deltävling för varje månad november 2009 - april 2010.
3) Slutresultatet är det totala antalet observationer av Messier-objekt under november till och med april.
4) Den tävlande får under varje månad samla så många Messier-observationer som möjligt.
5) Den tävlande får använda hur många kvällar den vill under månaden.
6) Varje objekt får bara räknas en gång per månad.
7) GOTO är inte tillåtet.
8) Redovisningen sker genom mail till mig (juo snabel-a telia.com) och skall innehålla namn, datum, plats, instrument och listan över observerade objekt.
9) Resultaträkningen är enkel. Flest observerade objekt vinner. Varje månad utses en "månadsmästare".
10) I början av maj, när tävlingsperioden är slut, utses "Master of Messier" som är den som samlat ihop flest Messier-objekt totalt under de sex månaderna. Varje objekt räknas en gång.
11) Allt bygger på ÄRLIGHET! Självklart går det att fuska. Vi har ingen kontrollfunktion.

Aktuell resultatlista publiceras fortlöpande här på hemsidan.

Vad är då syftet med denna tävling?
- Stimulera till att komma ut och observera.
- Hålla kontakten med varandra inom nätverket och dela med oss av våra erfarenheter.
- HA KUL!

Visningar: 138

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag ska försöka i alla fall. Man behöver inte bry sig om deltävlingarna om man satsar på slutresultatet, eller?
Här finns en excel-fil där man kan redovisa sina observationer. Det går också bra att maila dem direkt till mig. /Ulf
Bilagor:
Det blir en resultatsammanställning för varje månad. Dessa tillsammans blir sedan slutresultatet.
/Ulf

bollkalle_55 sa:
Jag ska försöka i alla fall. Man behöver inte bry sig om deltävlingarna om man satsar på slutresultatet, eller?

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor