NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Finns det intresse för en ny omgång av Mini Messier Maraton? Den skulle i så fall sträcka sig över hösten, vintern, våren 2009/2010.

Någon annan får gärna ta på sig att administrera, men om ingen vill, gör jag det själv, bara det finns intresserade deltagare.

/Ulf

Visningar: 123

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det skulle vara trevligt med Mini Messier Maraton i vinter igen. Jag tycker Du admintrerade med den äran förra omgången!
/Ylva
Jag kommer också att delta, bra sätt att lära sig nya objekt på himlen. Jag ska försöka få med mig min 10 årige son också, har har precis fått en 130 mm reflektor.

/Göran
Jag gör nog ett försök att delta så gott jag kan iår igen! Tycker det var roligt förra året :)
Då det i alla fall är en liten, trogen skara som svarat jakande på min fråga kommer jag att lägga upp ett nytt Mini Messier Maraton 2009/2010 baserat på månadsvisa observationer. Den första blir således november.

Det finns flera sätt att göra det på:

1) Flest Messier objekt observerade, med eller utan kikare/teleskop men utan GOTO, under en natt per månad. Man väljer själv vilken natt man vill räkna.

2) Flest Messier objekt observerade, med eller utan kikare/teleskop men utan GOTO, totalt, sammanräknat under en hel månad.

3) Någon annan idé?

Kom gärna med synpunkter och förslag.

/Ulf
Ulf Jonsson sa:
Då det i alla fall är en liten, trogen skara som svarat jakande på min fråga kommer jag att lägga upp ett nytt Mini Messier Maraton 2009/2010 baserat på månadsvisa observationer. Den första blir således november.

Det finns flera sätt att göra det på:

1) Flest Messier objekt observerade, med eller utan kikare/teleskop men utan GOTO, under en natt per månad. Man väljer själv vilken natt man vill räkna.

2) Flest Messier objekt observerade, med eller utan kikare/teleskop men utan GOTO, totalt, sammanräknat under en hel månad.

3) Någon annan idé?

Kom gärna med synpunkter och förslag.

/Ulf

2'an later valdigt bra, det blir inte sa valdans svart (motsatsen till latt, inte fargen svart).

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor