NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

11-12/8, Perseidernas "förkväll" (natten före maximum) bjöd inte på mycket i Gussö. Perfekt obsläge i hammoken med bortmonterat tak, dunjackan på och en filt över fötterna. Tyvärr blev utdelningen mycket dålig. Tillgången på moln, mygg och fladdermöss överskred med råge den på meteorer. Jag kan notera EN (1) säker observation mellan kl 2350 och 0130. Så liten utdelning att jag nog döper om observationskvällen till "Perseiden". Svaga ljusfenomen syntes några gånger genom molnen, det kan ha varit meteorer, men jag räknar dem inte som obsade. Antar att någon/några av er andra lyckats bättre? Berätta gärna. Nytt försök i morgon natt.

Visningar: 432

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

I Övik såg det lovande ut när det vid 20.00 tiden började klarna upp. Man såg, efter flera dagar med helmulet väder, stora delar av den blå himlen med, när det var som bäst, endast några relativt tunna slöjmoln som låg kvar.
Men....
det tog inte lång tid innan molnen "vällde" in igen. När klockan var 22 så var det jämnmulet igen och när till slut gav upp vid 23 tiden var det ingen skillnad. Laddar för obsar ikväll istället.
12-13/8, Perseidernas "maximakväll" rinner ut i sanden, eller snarare förstörs av molnen, här i Luleå. HELMULET och inte tillstymmelse till hopp om att det ska lätta medan det är mörkt. Lycka till ni andra!
Jaha. Så var det över. Det såg riktigt lovande ut vid 19 tiden men kring halv 9 så rullade dimmolnen in och gjorde allt helmulet.
Jag gick och la mig vid halv 11 och ställde klockan på väckning vid tolvtiden men lika mulet då.
Det var tråkigt att det inte blev av med någon meteorskur i år.
Får se om vädret tillåter obsande ikväll. Känns lite antiklimax just nu.
Ja nog är det väl själva rackarns otyg. Nu har det varit mulet och regn hela natten och när Perseiderna nu är över för den här gången så vaknar man till strålande sol och blå himmel. Man får väl trösta sig med det fina vädret under de sista dagarna av ledigheten. Till veckan, när jobbet är igång igen, lär det bli ännu finare. Får väl spana en stund i kväll också ifall det kommer någon eftersläntrare.
Japp, jag ska också ge det en chans ikväll. Jag hade ju hoppats på att kunna föreviga någon Perseid på bild.
Änteligen verkar det bli en klar natt här i Koutojärvi/Tornedalen. Ut med madrassen på gräsmattan och kolla in ev. rester från perseiderna..!
Första natten med observationer i Koutojärvi, utan kikare eller skop. Det är ju inte riktigt mörkt än här uppe i norr på nätterna, men man börjar uppfatta stjärnbilderna som Cassiopeia, Stora Björnen osv.. Visuell gränsmagnitud uppskattade jag till fyra. Perseider, eller rättare sagt bara en perseid under ca en timma mellan 23.45 - 00.45. Magnitud ca +2 från Vega och västerut. That´s all...
Natten 13-14/8 var jag ute ca en halvtimme kring midnatt. Jupiter i dis i öster. Även Altair i dis men resten av sommartriangeln klar och fin. Gjorde ingen uppskattning av gränsmagnituden men den var nog inget vidare. Hela Karlavagnen var synlig men inte mycket mer utan kikare. Ingen Perseid på hela tiden. Nu får man vänta ett år igen.
Hej alla!
Jag befann mig på Fårö under Persiderna och fick njuta av 3(!) klara nätter.
Såg många meteorer men inte så många ljusstarka men är väldigt nöjd visuellt.
Lite värre med att fånga dem med kameran, några fick jag med men hade hoppats på bättre.
På denna video under maximum från Langhammars raukar på Fårö så kan man snabbt se 3-4st, resten är satelliter eller flygplan.
http://www.clearskies.se/Perseids%202010%20part%202%20time-lapse.htm
En ljusstark till vänster nästan utanför bild samt en precis vid den högra rauken på slutet av filmen.
En solkatt från en Iridiumsatellit är också synlig till höger i början av filmen.

Dagen innan så fångade jag 2st på denna video från Fårö fyr.
En nere till höger i mitten av filmen samt en uppe till vänster i slutet.
http://www.clearskies.se/Perseids%202010%20time-lapse.htm

Kanske ni kan hitta flera?

Vänligen
P-M Hedén
P-M, detta var riktigt häftiga videos! Jag antar att du varit och rekat innan vart du ska stå vid inspelningen?
Jag tycker båda fantastiska, raukvideon framför allt för att Vintergatan syns så bra med raukarna i förgrunden och fyrvideon framförallt med idén att filma mot fyren från söder så att du får med rotationen av himlavalvet runt polstjärnan. Jag är fascinerad!
Jag instämmer med Göran. Facinerande time-lapse sekvenser. Jag har bara provat några gånger och har ännu inte lyckats särskilt bra. /Ulf
Tack Göran och Ulf!

Göran, ja, jag rekade innan, två flugor i en smäll då man åker runt med familjen och tittar på sevärdheter på dagarna ;-)

Vänligen
P-M

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor