NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Fint väder här i Luleå men nästan fullmåne i söder. Jag har aldrig tidigare sett någon Perseid här ifrån Gussö tidigare, främst beroende på den ljusa himlen. INu däremot såg jag fyra stycken mellan kl 0012 och kl 0026. Nytt rekord således. Inga bilder dock.

Obsade från en solstol på gräsmattan, placerad så att månen skymdes bakom obset. Det var ganska ljust som vanligt. Segin (Epsilon Cassiopeiae, längst till vänster i Cassiopeia) med mag +3,34 var den ljussvagaste stjärna jag såg visuellt utan kikare. Med 10x50 kunde jag ana M31 som en svag fläck utan form.

 Kul i alla fall med de första Perseiderna härifrån.

Visningar: 395

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Kul du fick se några! Jag har alltid tänkt att det är för ljust här.

Obsade Perseider i Norrköping 12 augusti tillsammans med två andra, dvs samma kväll. Vi tog en del av himlen var och räknade antalet under perioder om en kvart, 23.15 till 00.45. Vi såg 21 meteorer varav många var riktigt spektakulära. En var sporadisk. Här kommer antalet kvart för kvart: 3, 4, 5, 6, 1 och 2. På grund av en nästan full måne var gränsmagnituden usel så vi missade nog många svaga meteorer. Men ändå. Det var ovanligt klent med Perseider tycker jag.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor