NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Denna tråd startade som en chat men den känns värd att bevara och synliggöra så jag klipper in den som en forum discussion:

Hur mycket färgdata I förhållande till HAlfa samlar du? Ibland tanker jag att man borde klara sig med väldigt lite? Binnar du färgdatat?

Visningar: 162

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Mats Olsson:

Jag binnar alltid färgdatan 2x2. försöker ha halva tiden mot lum, men ibland blir det mindre än så. Helst minst 15 delbilder färg för att få störningsfritt. Sedan grumlar jag färgbilden ytterligare i PS. Kommer inte ihåg vad den funktionen heter nu men kan kolla upp det i kväll.

Om man inte gör det blir de svaga stjärnorna fult brunröda vilket sänker hela bilden.

Så har jag ytterligare ett trick som lyfter nebulosans färg gentemot stjärnornas, men det får jag nog visa praktiskt. Gjorde förresten det på mötet förrförra hösten.

När man fotar Ha blir annars alltid stjärnornas färg för stark i förhållande till nebulosans.

Just det ja, make stars smaller med Noels astroplugin är också en grej som jag leker med på färgbilden. Gör man det 3-4 ggr blir det en märkbar effekt där stjärnfärgen inte slår igenom lika hårt. Jag brukar börja med det och sedan sudda bilden.

Kanske kan jag dra resten också: När jag lägger Ha på färgbilden har man ju lager och väljer luminans, om jag minns rätt. Då hamnar färgen på Ha. Men jag tar bara opacitet ca 30% då och får en ny färgbild.
Den använder jag igen på min Ha och väljer nu kanske 45% opacitet. Ny färgbild.

Lägg den på nytt på Ha och kör några gånger till, tills man är uppe i 100% opacitet. Då har man en färdig bild med bättre balans mellan nebulosa och stjärnor än man hade haft annars. Man kan prova sig fram här för en bra balans.

Grumlingen ska vara 4-5px ungefär.
Då försvinner i stort sett de mindre stjärnorna från färgbilden och de får en fin färg på slutbilden.

Nu hittade jag funktionen i PS: Filter > Noise > Dust & Scratches, välj 4-5px.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor