NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej

Har precis köpt ett Celestron Nexstar 127 SLT. Monterade det enligt steg för steg-guiden och tänkte titta lite på månen i förrgår. Dessvärre så är det omöjligt att få till någon skärpa, det är så pass dåligt att jag ser mer detaljer med nakna ögat än genom teleskopet med 25 mm okular.

Jag tycker mig ana förskjutna skuggbilder (kollimationsfel?) men eftersom skärpan är så kass går det inte avgöra om det verkligen är så och jag saknar erfarenhet för att kunna avgöra det ändå antar jag.

Inget på kartongen visar att den kan ha gått i backen under transport så det borde gå att utesluta.

Någon i Luleå med omnejd som har bra erfarenhet som kan tänkta sig att bistå med lite hjälp och felsökning?

Visningar: 322

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Låter lurt att det är problem med kollimeringen. För att testa kollimeringen på en Maksutov eller Schmidt är det bra med en artificiell stjärna. Vi köpte in en sån i NSAA regi för två år sen men den ligger nog hos Urban i Skeå. Han har använt den flera gånger på sin schmidt för att få ordning på kollimeringen. En vanlig stjärna går ju förståss oxå men dom är inte så vanliga just nu (mulet). Kanske en avlägsen mobilmast går använda?

Hej

Jag har fått kontakt med Ulf Jonsson så efter nyår ska jag höra med honom om något tillfälle som passar för lite hjälp. Då får jag förhoppningsvis någon erfaren syn på problemet.

Tack för engagemanget, jag uppdaterar tråden med vad vi kommer fram till.

Gott nytt år!

Det är ju en liiiten skillnad mellan Schmitt och Makutsow.. Schmitten har en spegel i korrektionslinsen som går justera medans Makutsowen har en speglande beläggning på insidan av korrektionslinsen. Det finns liksom inget att korrigera. Är det en schmitt så kan du läsa här 

http://www.celestron.com/c3/support3/index.php_m=knowledgebase&...

hur du ska göra för att få till det. Bäst är en stjärna men att tillverka en konstgjord borde inte vara så svårt. Sätt aluminiumfolie över en ficklampa och gör ett litet hål (mindre är bättre) med ett knapphål i folien. Placera den sen mer än 50m bort och du har en artificiell stjärna. Det är dessutom en fördel om batterierna är lite trötta så att ljuset är lite svagare.

Sen är det bara att börja skruva. Men är det en Makutsow som du har så vette tusan vad som kan ha hänt. Dom ska inte behöva justeras och de som jag har tittat i har haft mycket bra kvalite på bilden.  

Hej. Det är ett Makutsov-Cassegrain. Jag återkommer när Ulf hunnit tagit sig en titt.

Gott nytt år!

Hej

Nu har jag haft Ulf på besök och slutsatsen är att allt verkar vara i sin ordning med mitt teleskop. Vi tittade på några gatlysen på ca 800-2000 m avstånd och där gick det att få skärpa.

Troligen har jag varit för het på gröten med att komma igång så teleskopet inte hunnit temperera sig eller så har jag inte satt okular och/eller diagonal rätt.

Det är bara att be om bättre väder så man kan ge sig ut i naturen och se på lite mer avlägsna objekt.

Tack Ulf!

Jag ska fundera på någon värdig ersättning för hjälpen då jag gärna vill kunna fråga dig om mer saker i framtiden.

/Erik

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor