NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Teleskop för Visuella observationer vs teleskop för astrofotografering

Hej! 

Just nu har jag mitt första teleskop som är från Astroswedens nybörjarpaket. Håller fortfarande på att lära mig finliret med det så dröjer nog ett tag till innan man investerar i ett nytt och bättre teleskop. 

Men ganska snart kommer jag nog att vilja investera i ett nytt teleskop och jag är både intresserad av rena visuella observationer men till slut skulle jag även vilja börja med astrofotografering. Det som jag är mest intresserad av att observera/fotografera är deep sky objects som galaxer, nebulosor och stjärnhopar. Men även planeterna är av intresse förstås om än sekundära :) 

Jag har förstått det som att olika faktorer och utrustning är viktiga för visuella observationer jämfört med astrofotografering. Självklart har jag varit inne på olika sidor och läst om skillnaderna om vad som behövs i utrustning och vilka faktorer man ska tänka på i jämförelse mellan visuellt och astrofotografering. Men då detta är ett projekt över lång tid är det alltid bra med så mycket input som möjligt från så många som möjligt. 

Vad är de viktigaste faktorerna man ska tänka på vid astrofotografering och vid visuella observationer? Tips på utrusning för de båda samt vilken budget som kommer behövas för att få en schysst utrusning (för både astrofotografering och visuellt) 

Jag förstår att allt är subjektivt förstås men tips från mer erfarna är alltid mycket värt! 

MVH

/Robin Isaksson.  

Visningar: 1011

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Är du sugen på astrofoto tycker jag du skulle börja med att köpa en motor till din montering, om det går. Använd sen en systemkamera med ett objektiv ovanpå teleskopet, sk piggyback. Då kan du ta fina bilder av stora objekt som Andromeda, Plejaderna och mycket mer. Då lär du dig hantverket och steget till foto genom teleskopet blir mindre. 

Som ett rent astrofoto teleskop rekommenderar jag en apo refraktor med brännvidd upp till 500mm. Lika viktigt är en bra datorstyrd montering. Systemkamera går bra att använda på en sån refraktor med en fältplattare (field flattener). Helst ska man välja en kamera som går modda. 

För visuellt är max öppning viktigast. En 10 tum dobson är portabel och visar många dso under en mörk himmel. Under ljus himmel hjälper det inte hur stort teleskopet än är. Foto går under ljus himmel med filter och moddad kamera. 

Tack för tipset. 

Motor följde med i nybörjarpaketet. Den fungerar som den ska (för priset man betalade för den). Hur bra foton blir med den vet jag inte men kan vara värt ett försök. 

Med piggyback-montering med systemkamera förstår jag det som att man monterar kameran på själva teleskopmonteringen men bilden tas inte då genom speglarna i teleskopet utan "endast" genom objektivet till kameran. Är det korrekt uppfattat? 

Vilken kamera och objektiv skulle du rekommendera för denna uppgift? Mitt stativ är endast av enklare utformning och är av lätt aluminium så det kan vibrera om det blåser så det är en sak att tänka på. 

Det ställen jag är mest och observerar på har en ljusföroreningsgrad på 4 på den 9-gradiga ljusföroreningskalan 

Japp du har rätt om piggyback!

Kamera rekommendationer finns det lika många som astrofotografer! Sen beror det på vad du vill betala. Moddade kameror släpper igenom det röda ljuset från nebulosor. Det är viktigt för många av de stora djuprymdsobjekten är nebulosor. Lite äldre Canon kameror som är moddade säljs nu och då på Astronet för bra pris. Samyang har bra och prisvärda ljusstarka manuella objektiv som lämpar sig för astro. Tex 135mm f2.0 och 14mm 2.8 är välanvända i astrobranschen. Vill man ha den brusfriaste kameran är nog en nikon d810a att rekommendera, eller hur Ulf? 

Ok. Men en budget på runt 3000 till 5000 har jag för en systemkamera för det teleskop som jag har just nu. Vill som sagt mest fokusera på teleskopen och de speciella (CCR) kameror till dem.  

Ett alternativ till systemkamera är en färg-astrokamera. Ta en titt på Michaels ASI294.  

Hej igen. Tack så mycket för de bra tipsen. En fråga som gäller att modda DSLR kameror. Som jag har förstått det så ska man ta bort ett filter som blockerar IR-ljus så att kameran blir mer känslig för denna våglängd. Vilket filter är detta/bad heter det och vart brukar det sitta? Kan man göra det själv eller kan man anlita någon att göra det åt en? Är det något mer man ska tänka på än detta filter? 

MVH

/Robin

Vilken är den lägsta brännvidden en apo refraktor kan ha för att få ett bra teleskop till astrofotografering? 

Det finns många stora nebulosor och andra objekt som passar även de lägsta brännvidderna på apo refraktorer. Det går nog sysselsätta sig en livstid även med en 350mm brännvidd.

Längre brännvidder, över ca 1000mm lämpar sig för galaxer som är små men då måste man byta till spegelteleskop, annars blir det dyrt.

Här är en bra site där man kan prova vilket synfält en viss kamera ger med en viss brännvidd på teleskopet:

https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

Ok. Med Apo refraktor menar du Apokromatisk refraktor antar jag?

Enligt ovanstående program som du länkat till så ska det endast räcka med en förstoring runt 50 gånger för att få ett bra synfält på andromedagalaxen. Kan detta stämma? 

Runt vilken förstoring använder du främst då du tittar på&/fotar Deep sky objects? 

Andromeda är stor som 6 fullmånar så för att se hela samtidigt behövs under 25X förstoring.

För att fota hela är den största brännvidd jag kan använda 300mm med mina micro 4/3 kameror. Vill man ha lite rymd runt är 135mm objektivet bra. För APS-C kan du multiplicera med 1.5 och för fullformat med 2.

Hej Robin!

Mina tips är:

  • Börja med visuella observationer.
  • Lär dig stjärnhimlen så att du hittar intressanta objekt på ett lätt sätt.
  • Studera intressanta objekt visuellt och lär dig dess egenskaper.
  • När du vill fotografera, börja med "wide field", "piggy-back" därför att det är enklast.
  • Satsa på en fullformats DSLR med ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv. Min favorit är Nikons 14-24 f/2,8.
  • Wide field piggy back ställer minst krav på monteringen (följningen) och är således lättast att lyckas med i början.
  • När du investerar; satsa mest pengar på en BRA montering. Är den bra kan du byta upp dig många gånger vad gäller teleskopet utan att behöva uppgradera monteringen.

/ Ulf

Hej Ulf! 

Tack för tipsen :) 

Detta är ett projekt som ska förverkligas över flera år så har ju tid att spara och investera. Men har en tanke att ha en budget runt 60 000 för allt eller något liknande. Är detta en rimlig nivå på budgeten?

/Robin 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor