NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Vi är fyra NSAA-medlemmar som har rest med Bonnier Expeditions till Chile för att se solförmörkelsen. Ulf Jonsson, Cristina Paulin Casplin, Anders Wettergren och Göran Strand. Göran var engagerad av expeditionsledningen som expert på fotografering. Vi tog oss enskilt till Santiago de Chile där vi samlades med 66 andra deltagare från hela norden, plus några ledare. Innan solförmörkelsen åkte vi runt i två fina turistbussar till olika platser för sightseeing. Det blev även lite astrofoto från olika platser efter vägen. Dagen innan solförmörkelsen (1/7) gjorde vi ett studiebesök på världens nu största observatorium, ESO´s VLT (Very Large Telescope) i Paranal.

Dagen för förmörkelsen tog oss bussarna till en plats ett par mil från La Silla observatoriet där vi, tillsammans med hundratals andra besökare, bytte till mindre bussar som tog oss sista biten upp till observatoriet.

Vädret var perfekt och det blev en fantastisk upplevelse för alla närvarande (däribland Chiles president och några kändisar enligt ryktet).

Efter att gruppen skingrats i La Serena for vi fyra, kompletterat med Anders Thunell, som rest på egen hand till AstroCampen "Hacienda Los Andes" för några dagars observerande och fotograferande av den södra stjärnhimlen.

Ni andra, fyll gärna på med text och bilder.

/  Ulf

Visningar: 280

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Roligt att höra Ulf! Måste ha varit väldigt intressant i flera avseenden! Ser fram emot bilder!

Spännande att följa er i nära realtid på FB. Riktigt avunds på att fota med en 7" Starfire under mörk sydlig himmel! 

Här kommer en bild från förmörkelsen. Vi kunde inte följa hela förloppet eftersom vi måste åka vidare en viss tid. Solen var ju på väg att gå ner och transporterna från La Silla ner till bussarna måste ske i dagsljus.

Jag valde två bilder före totaliteten och två efter med totaliteten i mitten.

Det mest överraskande för mig var att övergången till/från totaliteten gick så snabbt. Närmast att jämföra med när man drar ner en mörk rullgardin i ett drag.

Här är en kort Time-Lapse sekvens från solförmörkelsen. Länk till Facebook.

Ja vad snabbt ddt gick! Snyggt fångat!

Det hela var en fantastisk resa med massor av upplevelser utöver själva solförmörkelsen. Alla besök på observatorier bl a. Vi avslutade ju det hela med att ett gäng NSAA:are reste till en astrocamp uppe i bergen för att fota stjärnhimlen - den södra!!! Det var en härlig upplevelse! 

Jag vill visa några bilder från min kamera på solförmörkelsen, dels koronan men framförallt diamantringen som jag tycker att jag lyckades bra med.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor