NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Den enda variabelstudie jag gjort och skickat in gjorde jag visuellt med en 80 mm refraktor. Däremot fotograferar jag en del men jag kan inget om fotometri för variabler.

Är det någon som kan ge mig lite tips och instruktioner eller länkar till bra sidor?

Visningar: 211

Inlägg i den här diskussionen

Hej!

Först vill jag säga att jag tycker det är jättebra att man nu kan läsa inlägg utan att vara inloggad, det har enbart fördelar och gör forumet mera tillgängligt för alla intresserade.

När det gäller att studera variabler fotografiskt, så är det en hel stor värld. Jag har själv aldrig personligen sysslat med detta, men HG Lindberg är väl bevandrad i ämnet och kan säkert ge massor av goda råd.

Problemet med fotografiska observationer av variabler inträffar framför allt när observationerna ska jämföras med andra observatörers resultat. Då behöver man ha standardfilter (först och främst V i UBV-systemet), och sådana är mycket kostsamma.

MEN: det finns också möjlighet att studera enskilda variabler i instrumentmagnitud, dvs man struntar helt i vilket våglängdsområde man använder, och bryr sig heller inte om att jämföra med andra observatörer. Detta är en utmärkt metod, men man bör förstås då satsa på variabler som inte undersöks av en massa andra människor. Först och främst kortperiodiska variabler som är dåligt studerade. Det finns massor att välja på.

Ett exempel på lämpliga objekt för fotografiska variabelstudier utan filter är förmörkelsevariabler. Att bestämma tidpunkten för ett minimum går precis lika bra utan filter, snarare bättre eftersom filtret stjäl en hel del ljus. Den magnitudskala man använder är intern för utrustningen, man behöver inte ens införa magnitudbegreppet om man inte vill, utan kan studera t.ex. hur flux-kvoten mellan variabeln och en jämföreslestjärna varierar, och därigenom bestämma tidpunkten. Dessa tidpunkter kan sedan användas vid undersökningar av dubbelstjärnsystemets fysiska natur. Speciellt schweizarna (BSAG) har blivit berömda för denna typ av tidpunktsbestämningar av förmörkelsevariablers minima.

mvh
Hans Bengtsson

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor