NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej!

Jag undrar en sak. Jag är fysiker (som studerat partikel-, astro- och rymdfysik) fast helt amatör i astronomi, och numera är jag intresserad av att bevaka Betelgeuse. Jag har pratat med gamla kollegor i japanska forskningsgruppen som forskar astrofysisk neutrino. Betelgeus är den storsta intresset i både neutrino astronomi och gamma astrofysik för att stjärnan ska blir en supernova när som helst och den ligger i våra galaxen (640 ljusår).

Jag vill bevaka Betelgeuse med ett smått teleskop, men tror jag att varken passar fotometri eller finns anpassande adaptivt system.

Hur brukar ni observera Betelgeuse?

/Sachiko

Visningar: 385

Inlägg i den här diskussionen

Det låter som ett mycket spännande projekt. När händer vad och vad får det för konsekvenser? Jag för min del har inte ägnat mig åt några vetenskapliga studier utan mest njutit av att observera den visuellt. Vi har ju några variabelexperter som kanske har någon bra idé. Naturligtvis är Orion ett tacksamt fotoobjekt där framförallt objektens olika färger lockar till många bilder.

/Ulf

Hej Ulf, Som jag vet (endast) om Betelgeuse är att stjärnan krymper ca 85% i volymen jämfört med som 15 år för sedan. Och läste jag några tekniker, t.ex. image stacking och filtering, men speckle imaging verkar inte sannolikhet. Filtering och skapa ljuskurvor kan jag nog göra.

Jo, jag vill höra av variabelexperter att hur de brukar observera variablar, särskilt såna starka stjärnan som Betelgeuse.

Förresten jag vill lära mig att njuta bara att titta stjänor, men det är jättekallt ute i Kiruna :-)

Hej Sachiko.

Är nere på Cyprus och ar inte haft tillgång till nätet på ett tag,men nu har jag det så jag kan svara på ditt inlägg.

Detta låter som ett mycket intressant projekt.

Kanske något som vi i föreningen kunde hjälpa dig med?

Jag tycker inte att det borde vara so svårt att bestämma förändringar i Betelggeuses ljusstyrka, är det denna du är ute efter eller är det spektrala förändringar som är av intresse?

Eftersom denna är en röd gigant så får man vara försiktig men fotometriska jämförelser med andra "vanliga" stgärnor men skall man endast jämföra förändringar istjärnan så borde man väl med en vanlig

digital systemkamera med normalobjektiv och ett bra program för ljusstyrkebestämning komma ganska långt.

Själv har jag använt mig av ett gratisprogram som heter Teleauto och som man kan hämta på nätet.

Min kamera är

Canon EOS 1000D och har fungerat utmärkt.

En som kan det mesta om detta är

Se vidare ang. variabelteknik Epsilon Aurigae Eclipse Campaign 2009

Mvh /nisse

Hej igen Sachico.

Här en liten kopiering om svårigheten med variationsbestämning.

Betelgeuse is a difficult star to observe due to its redness, lack of well-placed (i.e. close) comparison stars, and small amplitude. It is also best to compare a red star with another red star at about the same altitude. Although a challenge to observe, it is encouraging that Betelgeuse is so bright and easy to find. Observers could create an observing program in which you observe Alpha Ori in the coming months once every week. Try not to compare your observations with those in our Quick Look files or light curve generator to avoid bias in your estimate and see if you can really detect the light variability in this supergiant. Photoelectric photometry observers are especially encouraged to observe this star of small amplitude. In fact, Betelgeuse has been in the AAVSO Photoelectric Observing Program since the early 1980s. John Percy, an active AAVSO member, suggests a good Alpha Ori observing program in this email to the AAVSO Discussion forum. When observing for the AAVSO, please use magnitude 0.5 for Procyon (alpha CMi) and a magnitude of 1.1 for Aldebaran (alpha Tauri). An AAVSO a-scale chart is also available. Next year, with the first sight of Orion in your sky, be sure to observe Betelgeuse again. Send in your observations to the AAVSO to be incorporated into our International Database. For more help on how to observe variable stars visit our Observers' page, or contact the AAVSO.

Tack Nils! för tips. Och ursäkta mig att tacka dig så sent. ...Jag börjar inte ändå att titta på Betelgeus men räknar jag dina tips in i praktiken. Men... det låter mycket att göra. :-)

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor