NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Sortera med avseende på: Visa
Diskussioner | Svar | Senaste aktivitet |
---|---|---|
Besök hos Olly Penrice i FrankrikeIgår (2013-02-16) besökte jag Olly´s observatorium i bergen väster om Sisteron i södra Frankrike. Man kan hyra in sig där och använda befin… Startad av Ulf Jonsson i Observatorier |
3 |
Feb 18, 2013 Inlägg av Ulf Jonsson |
Flat frameNär jag fotograferar med fullformatskamera (Nikon D700 och D800E) är det svårt att komma ifrån lite vignettering i hörnen. I och med att ma… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
0 | Feb 6, 2013 |
Nikon D800EDet ska bli intressant att se vad den här kan åstadkomma. Men då krävs det annat väder. Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
4 |
Jan 30, 2013 Inlägg av Ulf Jonsson |
![]() Amatörastronomins historia, en projektbloggHej på er! Sedan ett år driver jag, tillsammans med Gustav Holmberg, ett större vetenskapshistoriskt forskningsprojekt om den svenska amat… Startad av Johan Kärnfelt i Amatörastronomi i media |
1 |
Jan 13, 2013 Inlägg av Ulf Jonsson |
Starthjälp önskas - Nexstar 127 SLT (ev defekt)Hej Har precis köpt ett Celestron Nexstar 127 SLT. Monterade det enligt steg för steg-guiden och tänkte titta lite på månen i förrgår. Des… Startad av Erik Eriksson i Utrustningar, tips och idéer |
5 |
Jan 2, 2013 Inlägg av Erik Eriksson |
Göran Strand i "Landet Runt"I gårdagens (25/11-12) program Landet Runt var det ett inslag om Göran Strand och hans bok Jämtlandsnatt. Ett bra inslag tycker jag. Kolla… Startad av Ulf Jonsson i Amatörastronomi i media |
0 | Nov 26, 2012 |
Fokusering av kameraHej, är det nån som har tips o vinkar om fokusering i mörker? Har en nyinförskaffad Nikon D3100. Autofokuseringen är ju bara tydligen att g… Startad av Kaj Ole Strang i Astrofoto |
4 |
Okt 22, 2012 Inlägg av Kaj Ole Strang |
Tips för Deep Sky Stacker och RAW-formatHej, delar med mig av ett tips som jag snappade upp någonstans på nätet. Jag tyckte att mina bilder som stackades i DSS blev lite färglös… Startad av Tomas Wikander i Astrofoto |
1 |
Okt 16, 2012 Inlägg av Göran Fredriksson |
10 Micron GM1000HPS Test 2Fredagskvällen bjöd på klart och stilla väder, om än något fuktigt. Jag förfinade alignment med ytterligare 5 stjärnor och kunde konstatera… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
2 |
Okt 9, 2012 Inlägg av Kaj Ole Strang |
10 Micron GM1000HPS Test 1Efter att ha fått den nya monteringen på plats, och temporär strömförsörjning igång (den rackaren vill ju ha 24V/4A) var det dags för "firs… Startad av Ulf Jonsson i Utrustningar, tips och idéer |
0 | Sep 18, 2012 |
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2025 Created by Ulf Jonsson.
Drivs med tekniken bakom