NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Såg nyss på Cloudynights att ASI snart släpper efterföljaren till 1600mm. Det blir en mono version av 294 med sensorn IMX492. Med tanke på hur populär färgversionen 294MC är gissar jag att denna blir den nya standarden i monoastrofoto - efterföljaren till 1600mm och ännu tidigare Kodak 8300. Se mer här:

https://www.cloudynights.com/topic/726990-zwo-asi-294-mm-pro-first-...

Det verkar inte helt klart än om denna sensor går köra i två lägen: 2.3micron pixlar och hårdvarubinnat 4.6 micron. Testbilderna nu är iallafall med 4.6. Funkar det att byta läge får man 10 MP för max SNR på narrowband och 40MP för högupplöst galaxfoto i samma kamera!

Visningar: 431

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Kolla siffrorna på utläsningsbrus - 0.75 elektroner!!! Det är hälften av 183;ans redan låga 1.5. Så med denna sensor borde jag kunna köra 1/4 så långa exponeringar vilket ju kan hjälpa till med guidningen men knappast med hårddisken...

Jag tycker det är en väldigt flexibel sensor. Vill man köra högupplöst galaxfoto eller planetfoto kan man croppa och vill man ta stora nebulosor kan man binna. Dessutom är MFT sensorn väl anpassad till synfältet som de flesta teleskop kan ge. Hade jag inte redan en "ny" sensor skulle jag haft svårt att värja mig mot denna. Det enda jag saknar är att den vore fyrkantig som 533;an så man slapp bry sig om framingen.

Jag håller med, den låter väldigt intressant. Hade jag inte nyss spenderat alldeles för mycket på en 1600MM så hade jag nog slagit till på den här istället.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor