NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

För min del börjar astrofoto-säsongen lida mot sitt slut, åtminstone deep-sky-delen. Gissar att om en månad ungefär, då astronomisk natt upphör, plockas HEQ5-monteringen bort från balkongen. Däremot skall jag sikta in mig på månen (och kanske solen...) under sommaren. 

Nu börjar också lite funderingar på nästa säsong, skall jag investera i nåt nytt och i så fall vad?! Eftersom jag stoppar in data kring mina observationer i en databas (datum, exponering, filter, kamera etc...) roade jag mig med att kolla hur mycker jag har fått ihop denna säsong.

Så har ser det ut, fram till idag 10 mars:

Obsdate      | Exposure | Antal   | Summa
                     | (sek)         | exp.    | timmar
------------------+----------------+----------+-------
2022-10-17 |             60 |       94 |   1.57
2022-10-18 |             60 |     120 |   2.00
2022-10-20 |             60 |     162 |   2.70
2022-10-23 |             60 |     196 |   3.27
2022-10-26 |             60 |     129 |   2.15
2022-10-30 |             30 |       86 |   0.72
2022-10-30 |             60 |     125 |   2.08
2022-11-12 |             30 |     626 |   5.22
2022-11-13 |             60 |       71 |   1.18
2022-11-15 |             60 |     146 |   2.43
2022-11-15 |           120 |         7 |   0.23
2022-12-15 |             60 |     270 |   4.50
2022-12-19 |             60 |     240 |   4.00
2023-02-09 |             30 |     198 |   1.65
2023-02-10 |          120 |        82 |   2.73
2023-02-23 |          120 |      106 |   3.53
2023-03-06 |          120 |        68 |   2.27
2023-03-08 |          120 |        92 |   3.07

Totalt 16 kvällar och en total exponeringstid på 45 timmar. Inte mer!!??
Jämför jag samma period förra året blev det 23 kvällar och en total exponering på 54 timmar.


Kollar jag på AstroBin är ju 10-15 timmar per objekt inte allt för ovanligt. En del har ju >25-30 timmar på några få dygn. Då inser jag att mina 45 -50 timmar per säsong är ingenting!! Och en av förklaringarna till varför mina bilder inte har samma klass som många "Top Pics" antar jag.

Så tillbaka till funderingar inför nästa säsong, visst kan en bättre kamera, optik, filter etc göra skillnad, men troligen är tid/exponering det viktigaste!? Antal kvällar med bra väder är svårt att kontrollera, men det gäller nog att planera bättre, nyttja så många mörka timmar som möjligt. Eller vad tror ni?

Har ni nån uppfattning om hur ofta och hur mycket exponering ni får ihop på en säsong?


(Men det hindrar ju inte att kolla på nya prylar ändå :) !)

Visningar: 50

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag räknade till 9 kvällar som jag gjort deep sky. Jag kanske snittar två effektiva timmar per kväll, så totalt 18h. Det är ovanligt lite för mig men jag har varit slöare än vanligt och sen har vädret inte gjort det bättre. Sen har jag ca 5-6 kvällar till för annat (visuellt, norrsken och kometen).

Med en viss bitterhet kan jag säga att det som ger mest är att köpa BXT och dom andra XT varianterna. Det ger garanterat mest i förhållande till alla andra möjliga investeringar, oavsett om man räknar per krona eller inte. BXT rättar ju även optiska fel och drivfel så man kan sälja sin dyra montering och fina apo och tjäna slantar på att köpa BXT!

För andra investeringar får man räkna på vilken SNR ökning dom ger i förhållande till slant och besvärlighet. Tänk på att exptid ökar SNR med roten ur tiden, så har du 4h behövs 16h för att få en fördubbling av SNR vilket ger en synlig förbättring. Har du 16h behövs 64h för nästa steg.

Det här var en ytterst intressant diskussionstråd Håkan. Jag har inte räknat ihop mina timmar men ska försöka göra det. Egentligen är summan bara halva svaret och ger inte svar på alla frågor. Den andra frågan är; hur många av dessa timmar nedlagda på exponering har varit användbara i en lyckad bild? Min erfarenhet är att det inte rör sig om så många procent. Resten haft något fel så att de inte har gått att använda.

Det finns flera orsaker till varför jag får så lite gjort. Trots att jag som pensionär borde ha all tid i världen. Jag kan ju räkna upp några faktorer från de senaste två åren.

  • I februari ifjol gick min montering (10-Micron HPS-1000) sönder. Jag var tvungen att skicka den till fabriken i Italien för reparation. Den kom tillbaka under sommaren, i gott skick. Men mycket lite blev gjort under våren.
  • Fokuseraren till min ODK-10 har varit krasslig i flera år och jag har försökt att justera den flera gånger utan resultat. När jag köpt och monterat en ZWO elektronisk fokuserare på ODK-10 så gick det inte längre. Jag kontaktade Orion Optics och fick tag på reservdelar så jag kunde reparera fokuseraren till bättre skick. Det var klart när höstsäsongen började.
  • Trots detta blev bilderna inte bra. En tid av kollimering, justering av avståndet mellan primär- och sekundärspeglarna, ny kollimering ett antal gånger, var sysselsättningen under några veckor. Det är fortfarande inte bra så nu ska jag kontakta Orion Optics igen.
  • Jag har försökt att koppla upp mig via hemnätverket för att kunna sitta inne och styra allt (som alla andra kan) men det var inte så lätt. Jag har fått stor hjälp av Peter Christensen och ibland fungerar det. En olöst fråga är fortfarande att kunna styra även monteringen inifrån huset. ASIAir pratar nämligen inte med HPS-1000. Det lär ska finnas en virtuell handkontroll - men bara till PC. Det kanske får anstå till sommaren.
  • Sedan har vi vädret. Varje år har jag känslan av att det är ännu sämre i år än förra året, och det var ett dåligt år.
  • Det har varit ett bra år för norrskensfoto men det gör det ju inte lättare för Deep Sky.

Mycket gnäll blev det här och jag har många gånger funderat på om jag skulle avveckla astrofoto och bara använda min Dobson och observera visuellt - som Anders Wettergren.

Jag återkommer när jag har fått ett hum om exponeringstimmarna.

Jag är lite statistiknörd så jag har koll på vad jag gjort.

Säsong 2022/2023 (hittills)

2034 exponeringar, 132,7 timmar fördelat på 27 tillfällen. Sen kan jag bryta ner det på typ av objekt, objekt, kamera, filter och en del annat :D

Nästan 5 timmar per kväll, inte illa Mårten. Observatoriet lönar sig :) !

Men som du skriver Ulf, mycket tid går ut till strul också. För egen del kan det strula om det är veckor mellan sessionerna. Inställningar, autofokusering, guidning etc...

Dessutom brukar jag lägga tid på att testa saker, tex guidning, fokus etc som tar tid från själva exponering.
Man skall nog göra som Cuiv The Lazy Geek (Youtubern) föreslår, använd kvällar med fullmåne och liknande för tester
och bra kvällar för fotandet!

Jo, jag har köpt in BlurXTerminator och NoiseXTerminator vilket förmodligen gör mer för kvaliten på mina bilder än ny hårdvara! Och det stör mig en aning, som jag tidigare skrivit. Mitt ego vill att det är min kunskap som gör bilderna blir bättre.

Och det gör att jag funderar på att köpa in nån av Adam Blocks Pixinsight-paket. För mig är han bland de bästa på detta område så förhoppningsvis skulle det bvara ett sätt att lära mig mer!

Men återigen, det jag måste trumma in i min skalle, är att vara tålmodig, fokusera på ett objekt i taget och ge det den tid som behövs. Jag får spela i min egen division och inse att många på AstroBin spelar i betydligt högre divisioner :) !

Min exponeringstid den här säsongen blev lidande av att teleskopet nu står 4 mil hemifrån. Men jag är ändå väldigt nöjd med att det hittills har blivit 8 motiv fotade under 11 kvällar. De flesta av motiven hade varit omöjliga att få till från den gamla uppställningsplatsen utanför huset.

Nettoexponeringstiden blev 44,1 timmar. Brutto säkert mer än det dubbla, men jag har fotat mycket utan filter och därmed kastat mycket data med tveksam kvalitet.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor