NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Sitter och funderar på nästa säsong (redan). Med tanke på att mitt teleskop-montage på balkongen verkar fungera så funderar jag på att komplettera med en mono-kamera, filter, filterväxlare och en motordriven fokuserare (och lite till?) .

Jag kommer ju inte att köpa en fullformats kamera så då bör det väl räcka med 1,25" (alt 30mm) filter? Hur många platser har era filterväxlare? 5, 8, annat? Funderar på 8 platser så finns ett filter alltid på plats. Vad tror ni?

Andra saker att tänka på?

++Håkan++

Visningar: 201

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tack. Jag siktar på en filterväxlare då jag vill automatisera processen så långt det går. Det betyder även en motordriven fokuserar, troligen en ASI EAF. Är du nöjd med din? 

Jag är nöjd med mina. Jag har två motorer och två fästen. Lite trixande kan det vara att få fästet att passa teleskopet eftersom det inte finns anpassade att köpa till alla modellerna. Jag fick ta fram borrmaskinen och anpassa hålen för montering på FLT-110. Nu står ODK-10 på förvaring så anpassning av den som nu sitter på FLT till ODK får bli ett sommarjobb. Samma gäller ett tredje fäste till Lunt i närtid. Det är ju det enda teleskop jag kommer att använda i sommar och det är också i stort behov av EAF. 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor