NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Som några av er redan vet råkade jag ut för ett haveri med min 10-Micron GM 1000HPS i mitten av januari. Det innebar att jag tvingade montera allt på piren (Takahashi FSQ-106 och Orion Optics ODK-10). Därefter montera bort 10-Micron monteringen och packa allt för transport till tillverkaren i Italien. Det blev ett prydligt litet paket på 28,4 kg. Att ordna transporten tog ett par veckor innan jag hittade rätt transportsätt. Som omväxling var Postnord bästa och billigaste valet.

Idag fick jag svaret från 10-Micron. Här är en del av mail-växlingen:

Last Friday (I started my HPS-1000 mount with no problem. I noticed that the date was correct but the time was not. I entered correct time. The clouds had not cleared so I left the mount in parked position for a couple of hours. When I came back, my intended object was still behind clouds so I turned the mount of. Later I decided to look for another object and started the mount again. After booting, version, etc, the message came; "ERROR can not connect to motors". There was no way to get past that point other then turn the power of. I tried to restart three more times with the same result. I disconnected the mount connection cable and connected it again.  I closed the observatory and went back home. I looked up the manual for troubleshooting but that type of ERROR had no description or solution. 

Svaret blev att de ville att jag skulle skapa en logg-fil med hjälp av en programvara de skickade. Det gick naturligtvis inte eftersom jag inte kunde få kontakt med monteringen. 

Idag kom beskedet från 10-Micron:

The repair will be 454 EUR plus VAT plus shipping. Defects found: Corrupted data on the PC board. LAN inlet damaged. Azimut handle bended. They did quite some things without charge, otherwise the price would be 2x as high at least: 

Reconfiguration of the PC board and full factory test

LAN inlet replacementFirmware update 2.16.13 - FREE OF CHARGE

Mechanical upgrade with new type gear supports - IN WARRANTY

Belt repalcement - IN WARRANTY

General mechanical overhaul (cleaning, lubricating, tuning)

Damaged knobs replacement (New knobs handle provided - FREE OF CHARGE)

Re-packaging with new cardboard box

Bilderna är två av de jag skickade med felanmälan till 10-Micron.
Nu är det bara att se fram emot höstmörkret ;)

Visningar: 173

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Bra service! Skönt att det löste sig! 

Ja det var ju tur att det gick bra. Då är den som ny inför hösten.

ÄNTLIGEN! :)

Idag kom det 29 kg tunga paketet med min reparerade 10-Micron GM1000 HPS tillbaka till Gussö. Grejorna var väl förpackade och ser mycket bra ut. Montering i Gussö-Observatoriet får vänta till imorgon.

Vad skönt att det löste sig! Nu har du ett tag på dig att trimma in grejerna igen.

10-Micron mtbh är nu uppackad och monterad på piren. Dock inte med ODK + Taka utan med Lunt och 80 mm refraktor. Polinställningen blir nog lite knepig men borde gå om jag använder de två teleskopen tillsammans.

Tumme upp!

Finns ju stjärnor än att jobba med för polinställningen men det blir ett sent jobb...

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor