NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Vädret ser ut att bli uselt ut härnere i söder, så det är upp till er i norr - i synnerhet nära bästa stället i världen söder om Skellefteå! - att skåda mot horisonten och se solen le genom vinterdiset vid soluppgången 4 januari.

André Frankes underbara webbverkyg på astroinfo.se berättar för dig när du ska titta och vad du kan se från din ort: prova verktyget här.

Mer om det hela finns på popast.nu. Lycka till!

 

Visningar: 116

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Tackar! Vi är taggade. Markus och jag åker från Luleå till Måttsundsbergets topp i morgon fm. Rapport i någon form kommer.
Mulet i Skellefteå. Hade packat kameraväskan men lätt snöfall avgjorde saken.

Missade gjorde jag. Moln vid horisonten skymde solskivan under förmörkelsen. Jag hade planerat att åka till toppen av slalombacken i Måttsund men redan när jag passerade över Lule-älven kunde jag konstatera att det var helmulet söderut. Ringde Per i Skellefteå och fick besked om att där var det mulet och snöade lätt. Jag chansade på att jag skulle hinna tillbaka norrut en bit och åkte därför till isvägen mot Hindersön. Där stod redan två intresserade fotografer som jag anslöt mig till. En stund senare anslöt även Markus. Nu var vi således fyra förhoppningsfulla som efter en och en halv timme i -22 C på den kalla isen kunde konstatera att vi blev blåsta på den här föreställningen. Mina bilder finns i min mapp "Solsystemet".

I efterhand kan jag konstatera att om jag aldrig åkt söderut mot Luleå utan valt att åka norrut mot Töre eller Kalix hade förutsättningarna varit bättre.

Jag hoppas i alla fall att vi får ett par nya medlemmar i NSAA :=)

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor