NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag skulle behöva få tag i en montering och ett stativ till min newtontub allt är av intresse.

 

 

Visningar: 408

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Förtydligande jag vill få tag i både ett enkelt stativ och ett med goto funktion.

Jag har en Vixen Sphinx-montering som jag inte längre använder. Med goto och styrenhet med stjärnkarta, pelarförlängare + pelarfäste + ett lågt Berlebachstativ + ett högt lantmätarstativ + nätdel för matning från eluttag + portabel, kraftig men lättburen strömförsörjning med inbyggt batteri.

Utrustningen har blivit överflödig sen grannen byggde en gigantisk brygga och pyntade den med fem starka, rundstrålande lampor typ rondellbelysning... Jag måste gå över till en mindre utrustning som jag kan bära med mig till mörka platser.

en dum fråga kanske men man kan montera den på stativ ?? och vet du hur är handenheten klarar kyla ?

Monteringen har dubbla fästen, dels för stativ, dels en pelaradapter. Det är alltså en smaksak vad man monterar den på.

 

Jag skaffade faktiskt Sphinxen med tanke på att den skulle klara i kyla. Min föregående montering var en EQ-6, och den klarade inte alls kyla. Mekaniken blev orörlig - bokstavligen - och handkontrollen blev obrukbar från omkring -5 grader och blev helt oläslig vid ca -10. Förhoppningsvis klarar sig de senare EQ-6-versionerna är bättre i det avseendet.

 

Sphinxen köpte jag efter att ha googlat runt ordentligt efter svaret på frågan hur köldhärdig den var. När en amatörastronom i Quebec försäkrade att Sphinxen klarade sig bra bestämde jag mig. Den har åtminstone gått att köra problemfritt när det varit -15; jag minns dock inte om jag har kört den vid -25. Faktum är att jag inte ens har funderat på saken eftersom monteringen aldrig har krånglat.

 

Monteringen matas med 13 V från en nätdel från Clas Ohlson, och det kanske är en delförklaring till att monteringen har fungerat bra på vintern. Jag har också en någorlunda potent batterimatning (inte originalmatningen, som var ett skämt) som jag kört monteringen på då och då.

 

 

 

 

 

Sicken hemsk granne. Sådana vill man inte ha. Beklagar!
Tack för medkänslan! Grannförhållandet är inte det bästa, av sagda skäl och av några till som dock inte har med stjärnskådande att göra.

Hejsan...har ett cgem montage datorsystem montage som bär 20 utrustning,,splitter nytt,,,nypriset ligger på 19000,,kan tänka mig släppa det för 12000,,hör av dig om du är intresserad,mvh andreas Luleå, ,mitt nr 0706937097 mail aandersson86@gmail.com 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor