NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Nu har jag fattat ett tungt men tyvärr inte förvånande beslut, att pausa planerna på ett fysiskt arrangemang med Curiosum i Umeå till hösten 2020.

Nytt förslag är att vi håller ett informellt möte helgen v39 på Angsjöns camping

Först skulle jag vilja få ett besked om vilka kommer ifall det är lönt att boka något?

Det blir alltså en informell tillställning utan tema, där vi föreläser och underhåller varandra efter bästa förmåga och förutsättningar. 

Visningar: 1095

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag förstår och stöder ditt beslut. Du i ditt jobb är väl den bäste av oss att bedöma detta.

Jag (vi) kan tänka oss att ansluta med husbilen till en camping. Vi som samlas där kan kanske koppla upp en videokonferens med de som inte vill/kan ansluta fysiskt men som vill delta ändå.

Trist men var nästan väntat med tanke på allt annat som ställs n.

Jag har inga egna förslag men kan absolut tänka mig en minivariant, tex Skeppsvik Herrgård eller liknande.

Bara att få träffas är ju kul!

Ja det var synd!

Jag hänger gärna med på nåt alternativt. Bara att ställa upp våra riggar och diskutera utrustning är ju kul. Det finns så mycket att lära av hur andra byggt sina system.

Själv är jag numera imun mot Coronan så alla typer av arrangemang funkar för mig!

Men hur tänker ni andra? Kan vi träffas i en konferenslokal eller behöver det vara utomhus? En gympahall där det finns gott om utrymme?

Skeppsvik verkar ju ligga bra till för obsande om det blir klart.

Tråkigt men väntat.. Men jag kommer gärna till hösten på ett mindre obsträff eller liknande. 

det var ju tråkigt men fullt förståeligt. alla större större träffar ställs in, speciellt om det drar ihop folk långväga. Dock kan man vara med på ett improviserat träffande. 

Jag har fört lite resonemang med Per J. och Anders W. om NSP-20. Själv tycker jag så här.

Vi brukar ju sällan vara fler än 20-25 personer på våra samlingar så vi kommer inte i konflikt med gällande rekommendationer (max 50 pers). Om vi har tillgång till en större lokal där vi kan sprida ut oss så skulle det vara möjligt att genomföra ett ganska normalt program.

Jag ser dock några olika alternativ.


1. Vi skulle kunna träffas på t. ex. en camping som har stugor att hyra ut och som har bra förhållanden för observationer. Organiserade föreläsningar skulle kunna ersättas med resonemang kring observationer, utrustning, teknik mm. Gemensam middag ersättas av korvgrillning utomhus. Partytält skulle kunna ersätta konferenslokal så att vi kan sitta under tak vid dåligt väder. Jag har ett partytält 3x3 m som rymmer 4-6 pers med lagom separation. Dessutom ryms 3-4 pers under markisen på min husbil.


2. Om vi inte samlas fysiskt skulle vi kunna träffas på nätet. Det låter, och är nog också, mycket tråkigare. Men inte omöjligt. Kan man jobba hemifrån, utbildas via nätet, styra teleskop på andra sidan jorden, förhandla på hög EU-nivå mm, så kanske man kan genomföra ett virtuellt NSP. SAAF kommer t ex att genomföra sitt årsmöte via nätet i år. Om vi kan koppla ihop oss från våra olika observationsplatser skulle var och en av oss berätta om sin utrustning, visa var man håller till och vad/hur man observerar/fotograferar. Det skulle kunna genomföras i korta sessioner vi flera tillfällen både dagtid och kvällstid.

3. En ytterligare variant skulle kunna vara en kombination av 1 och 2. Om bara några få träffas fysiskt så skulle andra kunna ansluta via nätet.

Kom gärna med synpunkter på detta.

Bra. Jag tycker det låter som vettiga förslag i dessa corona-tider. Hoppas såklart vi kan genomföra förslag 1, men förslag 3 är också ett bra alternativ! 

Jag har sedan en tid varit nyfiken på området utanför Bjurholm då det verkar vara relativt låg ljusförorening där. Specifikt är det Balberget som vore spännande att fota natten ifrån toppen. Har varit där för många år sedan men det kräver en ordentlig promenad så inga tyngre monteringar alltså. Angsjöns camping ligger nära, har aldrig varit där själv, men det är ett konkret förslag på plats.

Är det vägen som går upp på östra sidan du menar?

Här är mer specifik info om Balberget, den östra vägen verkar gå till Vitstenberget.

Rätt beslut. Jag skulle gärna delta om det blir en träff. Det är alltid kul att träffas på riktigt och det finns alltid mycket att lära sig av varandra. Jättebra om det blir Skeppsvik Herrgård eller annat ställe med rätt faciliteter.

Nu ställer jag frågan rakt ut och det är, vem kommer om detta förläggs till Angsjöns camping helgen v39?

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor