NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

I den här tråden vill jag att vi diskuterar framtiden för NSAA och NSP. Vi började diskussionen så smått i söndags innan hemresan och där framkom en del bra synpunkter. Jag skulle vilja höra fler.

Det är inte gratis att hålla den här hemsidan i drift. Det kostar mig (personligen) ca 2000 kr per år.

Att få NSP att vara en effektiv och intressant träff som många är beredd att åka till kostar också på för den som tar på sig arrangörskapet. Deltagarantalet har sjunkit de senaste åren från 15-25 till knappa dussinet de senaste två åren. Pandemin kan säkert vara en bidragande orsak, men kanske inte den enda.

Hur ska vi göra i framtiden? Kom med synpunkter och förslag.

/ Ulf

Visningar: 294

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

När det gäller NSAA så tycker jag att summan borde vara lösbar genom frivilliga donationer. En liten blänkare på första sidan med betalningsdetaljer samt info om vad pengarna går till kan väl vara värt att testa i alla fall.

När det gäller NSP så har jag svårt att jämföra med förr då det var det första gången jag var med. Men även om jag bara var med på dagsaktiviteterna på lördagen så tyckte jag att det var en mycket trevlig och informativ tillställning. Alla inblandade är värda en stor eloge!

Här håller jag helt med Arvid! 
En blänkare på förstasidan tror jag skulle funka bra.
Jag är i alla fall med på att bidra till årskostnaden!

Hej Ulf och tack för sammanfattningen från NSP21.

Du efterfrågar synpunkter på framtida strategier för NSAA, här kommer lite
av mina egna funderingar, kanske inte så strategiskt, mer som brainstorming,
utan nån struktur eller eftertanke.


1. Bidra ekonomiskt
Du nämner att driva forumsidan kostar dig en slant per år.
Självklart vill jag bidra till det, så här måste vi hitta nåt sätt att kunna bidra.
Nån slags crowd-founding som det numera kallas på svenska!

Jag är mycket tacksam att vi har det forum vi har och inte lockats in i Facebook/Instagram-sörjan.
Så därför betalar jag gärna årligen för att slippa dom amerikanska tech-jättarnas övervakning och påverkan,
så långt det nu är möjligt.


(Jo jag vet att NING är amerikanskt och att det finns Facebook-integration,
men så länge jag slipper röra Facebook är jag nöjd ;) !)


2. Lokala träffar?
Sverige är avlångt och det förvårar att träffas på NSP-träffarna. Skulle vi kunna som komplement
ordna enkla lokala träffar, kanske för resp region (län, kommun, ...)? Höst, vår.
Eller ordna observationskvällar. Kanske med ett tema, tex kometjakt, variabla stjärnor, bästa fotot på Viel-nebulosan etc?


3. Använda grupper, forum, bloggar, ...
Jag känner själv att jag är dålig på att använda och veta hur jag skall använda dessa,
var jag skall lägga inlägg, bilder, frågor etc. Det blir lite hur som helst.
Kanske behöver vi tydliggöra hur dessa skall användas?

Vissa grupper är väldigt inaktiva, tex Astrofoto-gruppen, här borde det finnas massor
av trådar? Hit skulle tex tekniktips och liknade läggas.


4. Dela data, råbilder, stackade, processade + beskrivningar
Kunna dela med sig av bilder av olika slag i olika steg i bild-processen.
Tex, om vi som använder Pixinsight lägger upp ett färdigprocessat projekt, kan man
se och lära sig av de olika stegen, alt. att man får tips och hjälp av andra.


5. Samarbete med fotoklubbar/fotografer, naturfotografer etc
För mig är astrofotografering en förlängning av naturfoton. Landskap, nightscape, norrsken, deepsky, ... allt hänger ihop.
Göran Strand är ett bra exempel på kombinationen landskap och natthimmel.
Skulle ett "sammarbete" med fotoklubbar vara en bra idè?


6. Byta, låna sälja/köpa grejor av varandra
Kanske svårt med logistik, men ändå ....?


7. Intresse för fjärrstyrt teleskop utomlands
Vi verkar ju ha svårt med att få tillräckligt bra med klara kvällar här uppe i Norden.
Skulle ett deltagande i nåt observatorie utomlands med fjärrstyrt teleskop vara av intresse?


Det var några av funderingarna.

++Håkan W++

Tack Håkan för dina många och bra synpunkter och idéer. Tillåt mig kommentera några punkter direkt.

1. Det ska vi prova. Jag har fått bidrag från AstroSweden vid några tillfällen och det är jag mycket tacksam för. Det vore bra om vi kunde "crowd founda" på årsbasis på något vis. Jag ska fundera på det praktiska.

2. Ja det tycker jag vi ska göra mera av. Vi har ju haft "mini-träff" här hos mig, hos Börje Öhman i Piteå, på Bureberget i Skelet och hos Urban Karlberg i Strycksele. Sedan har ju Skelet-gänget träffats utan att jag har varit med. Det borde väl finnas underlag för sådana träffar även i Ö-vik, Sundsvall och Östersund? Eller?

3. Instämmer. Grupper fungerar inte så bra. Vi får väl ta oss en funderare på dem. Se nästa fråga.

4. Ja vi som använder och vill lära oss mera skulle ju kunna bilda en PixInsight-grupp. Vi får kolla hur det i så fall fungerar rent praktiskt med att dela data. Varför inte köra Workshop över Zoom eller liknande?

5. Jag har faktiskt lett en studiecirkel i astrofotografering i Luleå Fotoklubb (medan den levde).

6. Har vi testat och det fungerar. Det tycker jag att vi ska använda mera.

7. Personligen har jag lite intresse för det men varför inte. På platser där det vi är några stycken skulle vi kunna slå oss ihop om någon timme tillsammans för att testa. SAAF har ju ett projekt för detta. Info finns här: https://www.saaf.se/startsida/sektioner/fjarrteleskop/

Intressanta synpunker Håkan. Här kommer mina tankar och funderingar.

1. Jag är beredd att lämna ett bidrag för driften av NSAA. Det borde gå att ordna ett Swishnummer för donationer eller liknande. Jag tycker också det är skönt att slippa techjättarnas inblandning i så stor utsträckning som möjligt.

2. Jag tror att lokala observationsträffar kan vara ett enkelt och bra sätt för intresserade att träffas direkt under stjärnhimlen. Jag upplever att det finns intresse för amatörastronomi lokalt men många observerar hemifrån, åker ut själv och deltar inte i några föreningar. En lokal träff kräver minimalt med planering. Det räcker att bestämma tid och plats samt ha lite koll på väderprognosen. Man skulle kunna ha ett tema för kvällen, tex höstens stjärnbilder/objekt, månobservationer etc. NSAA kan användas som anslagstavla för träffarna.

5. Jag har blivit inbjuden några gånger av en naturförening i Timrå att hålla observationsträffar. Det har blivit riktigt lyckat och vi planerar redan en ny aktivitet till våren med fokus på månobservationer. Foto och naturföreningar har närliggande ämnen och det finns helt klart möjlighet till "samarbete" i olika former.

7. Jag har också haft funderingar på att delta i något fjärrstyrt observatorium utomlands. Mitt eget observatorium är inte optimalt placerat och jag har inte möjlighet att fjärrstyra det på ett bra sätt. Dåligt väder är ytterligare en anledning.

Som nybörjare tog jag tillfället i akt att vara med på själva observationen under NSP21. Jag och min grabb fick hjälp att lokalisera objekt och att navigera runt lite på stjärnhimlen. Väldigt värdefullt att få lite hjälp på traven för någon som inte har datorstyrning och vill lära sig detta manuellt. Allt blev så mycket roligare nu. Ser fram emot fler observationskvällar.

Vårt intresse har varit fågelskådning under flera år. Men under den mörka och kalla tiden av året har vi på senare tid riktat vår utrustning upp mot himlen under stjärnklara nätter, vårt nya intresse är ett faktum, och nu har vi blivit med ett litet teleskop. Tänker att samarbeten med andra närliggande intresseområden, där det kanske dessutom finns utrustning som går att använda för båda ändamålen var en bra idé. Någon nämnde fotoklubbar, jag tänker fågelskådare också. Jämtlands ornitologiska förening är ju ganska aktiv. Har en ungdomssektion också. Vinterfåglar i all ära men de finns säkert tid och intresse för annat att skåda när fåglarna flyttat söderut och himlen är mörk. Bara lite tankar. Bra diskussion.

Det var kul att höra Jens. Jag såg er men innan jag hann prata med er hade ni nog åkt hem. Vad gäller fåglar kan jag nämna att Cricco och jag också har detta intresse. Medlemmar i nätverket "Strandskatorna" och NOF (Norrbottens Ornitologiska Förening).
Jag har flera gånger använt min fågeltub för astronomiska observationer likväl som min astro-refraktor (110 mm) till att både observera och fotografera fåglar. Det var ett inslag i TV i våras när observerat och fotograferat 12 havsörnar samtidigt på sjöisen här hemifrån. Kombination av intressen :)

Jag tror nog att jag är, åtminstone delvis, "skyldig" till att bistå er med lite hjälp på NSP21.
Roligt att det uppskattades :) 

Det är svårt att hitta på stjärnhimlen utan att få lite hjälp.

Allt blir både roligare och enklare om man kan träffa fler med samma intresse och få tips och råd.
Jag har genom åren varit på många av de NSP som anordnats på olika orter i Norrland och jag lär mig något varenda gång. Sen är det ju trevligt att träffa de som man annars endast har kontakt med här på NSAA sidan.
Var inte rädd att komma med frågor och funderingar i forumen här på NSAA.

Och...
Välkommen hit, till NSAA! :) 

Tack för välkomnandet, både här och på NSP Göran. Kul med ett forum som är aktivt! Ulf, finns det kvar TV-inslaget? Vore kul att se!

Som Jens säger tror jag nyckeln till att få många besökare på NSP är samarbeten. Vi aktiva medlemmar är för få. Dessutom kan vi ju bli fler av sådana samarbeten!

På dom två träffarna (NSP10 och NSP18) som Skeå har ordnat gissar jag att 2/3 var ej aktiva NSAA medlemmar. Tex på NSP 18 tog en gymnasielärare, som vi samarbetat med tidigare, med sig flera klasser. Astronomisk Ungdom hade fyra-fem medlemmar på den träffen och några kom genom Exploratoriet.
På NSP 10 var nån från Rymdgymnasiet där och några från Umevatoriet. En föreläsare från Lule Universitetet tog med flera intresserade kompisar.

Förslag på samarbeten:
- Lokalt science center (Umevatoriet, Exploratoriet, Teknikens Hus)
- Astronomisk ungdom
- Lärare (gymnasium)
- Universitet (forskare)

- Som Håkan sa Fotoklubb

- Och som Jens sa Ornitologer

En typ av samarbete är att utbyta föreläsare.

Vad gäller själva träffen ser jag några saker som kan göra den attraktivare:

  • Planering:
    - Boka upp föreläsare tidigt, då säkrar man dessa som deltagare samtidigt
    - Preliminärt program under försommaren - får aktiva medlemmar att börja längta och prata om träffen
    - Ofta enklare att boka in en hel helg tidigare. Ju närmare man kommer ju fler aktiviter kämpar om tiden.
  • Programinnehåll:
    - Försök ha nåt för alla (visuellt, foto, teknik, forskning, nybörjare,..)
    - Ha en "stjärnföreläsare" (tex känd astrofotograf, forskare) som dragplåster
    - Locka med mörk himmel, dvs ingen måne. Är man i en stad scouta en obsplats på vischan.
    - Ha backup om himlen inte samarbetar
    - Ha mycket luft i schemat så folk kan mingla (nåt vi inte hade på första träffen)
  • Tid för träffen:

    - Öka chansen för bra väder genom att ha träffen i september istf oktober
    - Välj en månlös helg
    - Koppla inte NSP till Astronomins dag och natt om det inte passar i tid. ADoN är till för att promota astronomi till allmänheten, men NSP borde främst vara för dom som är mer intresserade och ev vill bli medlemmar.

  • Uppmuntra fler att obsa:
    - På nuvarande träff välj ett obsprojekt till nästa träff. Be om förslag några månader innan nuvarande träff. Vid nästa års träff redovisar man hur det gick. För foto kan det vara ett samarbete där man lägger ihop data från flera. Under året kan man rapportera in delresultat på NSAA sidan. Faller det väl ut kan det vara ett tema för hela nästa års träff.

Mycket av det jag nämnt ovan tar tid av arrangören. Vissa år kanske ingen orkar lägga så mycket tid och då borde vi nöja oss med en enklare regional träff, som Håkan föreslog. I sin enklaste form behöver vi ju bara ett konferensrum och innehåll skapas av besökarna. För en sån träff tror jag man ska inskränka till bara en dag så man inte behöver ordna boende och det blir lättare att få in i kalendern.

Det var många bra input kring hur vi kan tänka inför kommande NSP. Tyvärr kunde jag inte delta i år, men tanken kvarstår att hålla ett arrangemang i Umeå i samarbete med Curiosum (fd Umevatoriet).

För att utveckla Per's tankar kring datum för NSP, så kan det innebära ett dilemma med att förlägga NSP på just ADoN. Detta då ett "samarbete" med någon instans kan innebära att det blir ett konkurrerande event. Exempelvis Curiosum har alltid har ett eget upplägg på ADoN med forskare/föreläsare och workshops.

Sen får vi se hur eventuella coronarestriktioner ser ut nästa år, vilket i sig är avgörande för ett samarbete med Curiosum, då dom räknas som en statlig myndighet då dom går under Umeå Universitet.

I grunden handlar det om vad vill vi att NSP skall vara? Är det ett event för att uppmärksamma ADoN eller är det för att vi skall få en möjlighet att träffas i verkligheten en gång per år och utbyta erfarenheter osv. Jag tycker att det vore jättebra om man lyckas exponera hobbyn för allmänheten på NSP, vilket också öppnar upp för att få in nya medlemmar i NSAA.

Jag håller med Håkan att det är mycket trevligare att vi har detta forum än att förvisas till fisboken, som jag helst inte använder överhuvudtaget. Så jag ser inget konstigt med att vi kan behöva införa en symbolisk medlemsavgift eller frivillig crowd funding för att hålla igång detta forum.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor