NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hejsan!

 

Har läst runt lite på forumet och vad jag kunnat förstå är att det här med teleskop är en djungel för en nybörjare som mig. Enda erfarenheten jag har är då vi lånade min farbrors teleskop men det var ett tag sedan.

 

Hade ingen aning att det fanns så många olika och att de var bra på olika saker.

 

Vad vill jag få ut av mitt teleskop då?

 

Jag har funderat mycket, men är inne på lite mer deep space observationer, men även kunna kolla lite inom vårt solsystem. Då man bor i norrland, är olika teleskop mer köldkänsliga än andra? Bör man sikta in sig på ett med motor?

I framtiden vore det även kul att koppla in en kamera så man kan ta bilder, men då min budget inte tillåter det för tillfället vore det fint om teleskopet ändå hade de möjligheterna.

 

Min budget är något begränsad men hade tänkt mig ett i trakterna 3000-4000kr till att börja med. Gärna om det finns utbyggnads möjligheter, men vet inte om det är möjligt.

 

Som sagt, väldigt ny i detta men intresset finns och möjligheterna där jag bor är bra då det blir väldigt mörkt på vintern, inte några jobbiga ljus från stan eller nått sånt.

 

Tack på förhand

Magnus Lindqvist

Visningar: 1293

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det där är ju alltid svårt att råda. Du är ju på rätt väg när du funderar på vad du ska använda det till.

Ska det vara lätta att transportera eller "fast monterat"?

Ska det vara snabbt att komma igång eller kan du ägna en halvtimme åt inställningar?

Deep space talar ju för något med stort ljusinsläpp (apertur). Ett bra val då kan vara en Dobson. Det är nog bra att undvika GOTO-funktion och motordrivning i början för då lär du dig att hitta, men då blir det inget fotograferande. Ett alternativ är en liten Newton eller refraktor med montering. Kolla på t ex http://www.astrosweden.se/astronomi/teleskop/118

 

Har kollat in 2st sedan tidigare,

 

http://www.astrosweden.se/evostar-90-az3/18694-0

och

http://www.astrosweden.se/astromaster-130eq-med-motor/18536-0

 

Men efter ditt svar så känns Evostar kanske mer lämpligt, Har även kollat dobson och det som jag rent ekonomiskt skulle kunna sträcka mig till är

http://www.astrosweden.se/meade-8tum-lightbridge-truss-tube-dobsoni...

Vore det nått? Dobson teleskop är något större gissar jag, men då jag inte ska transportera det så kanske det inte är nått problem

Tack för ett supersnabbt svar måste jag säga :)

Ska inte, vad jag vet, transportera det. Tror nog jag är ute efter nått som går relativt fort att komma igång med, 30minuter är inte så mycket, men det är klart, vissa dagar har man kanske mindre tid än andra dagar så relativt fort att komma igång med gör ju inte så mycket, ska kolla länken.

 

De där med att fotografera är väl inte prio 1 på då jag ändå inte tror jag kommer ha råd att köpa det i vinter, men hade kanske varit kul att slippa byta teleskop då man köpt in en kamera. Blir ju liksom dubbel utgift då :)

 

Var förövrigt astrosweden som tipsade mig om den här sidan :)

 

Mvh

Magnus

Vadå byta man kan ju ha flera teleskop :) men som relativt ny själv så skulle jag rekomendera att haka på folk som ska ut och titta, så du får uppleva lite olika teleskop, för alla har sina för och nackdelar. Mitt första var en etx90 med goto men efter jag skaffat newtontuben är det den jag använder mest, tycker att man ser mer i den. men skulle vilja ha en refraktor också men den får bli senare.

Många har både en mindre refraktor och ett större spegelteleskop (mig själv inräknad). Den lilla refraktorn är perfekt för snabba tittar eftersom den kyls ned snabbt och ej behöver kollimeras. En liten refraktor är även bra för astrofoto (då ska det helst vara en apo/ED, dvs utan färgfel). En dobson på 8-10 tum har tillräckligt ljusinsläpp för att visa så många objekt att det räcker en livstid. Vilket man ska skaffa först är en smaksak men börjar du med en refraktor rekommenderar jag en alt-az montering eftersom dom är lättare att rikta in. Med ett okular som ger stort synfält får man nåt som är lätt att hitta objekt med.

 

/Per

Tack för svaren. Har nästan bestämmt mig för att börja med ett Dobson, känns rätt på nått sätt.
Ett riktigt konstruktivt råd jag kan ge är att komma till NSP11 i Östersund. Där kan du fråga och få svar, titta, känna och testa deltagarnas och utställarnas grejor. Läs mer här på NSAA om träffen. Samåk gärna med de som åker från samma område. 
Hade vart väldigt trevligt, men tror nog inte jag kommer kunna åka. Är så att jag tar över ett företag efter min far nu under hösten och räknar med att ha en del att göra, men håller dörrarna öppna i alla fall.

Nu har man skickat beställningen. Blev ett dobson tillslut, verkade som ett bra teleskop.

 

http://www.astrosweden.se/meade-8tum-lightbridge-truss-tube-dobsoni...

 

GRATULERAR! Du blir säkert nöjd.

Tänk på att kolla chatt-rutan när du är inloggad. Ofta finns någon annan också inloggad som du kan utbyta synpunkter med.

Grattis från mig oxå!

Tackar, blir mycket intressant. Förstår att det är mycket att lära och kommer ta lite tid innan man förstår hur allt funkar, men får ta sin tid.

 

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor