NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hejsan alla,

Jag är ju ganska ny inom astronomi och vill bara säga att jag tycker det är roligt att jag hittade denna sida!

Som min rubrik lyder, vad rekommenderar ni för objekt att kika på under oktober som kommer. Gärna deep-sky men allt är av intresse. Ni kanske kan tipsa om någon sida som visar just sådant.

Mvh Peter

Visningar: 188

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Det skiljer inte så mycket från månad till månad men det beror dock väldigt mycket på vad man har för utrustning och hur himmelen ser ut med dis, månljus och ljusföroreningar. 

Man brukar prata om t.ex. höstobjekt, d.v.s. objekt som antingen bara går att se på hösten (objekt i söder) eller står som bäst under hösten (d.v.s. nära zenit). Det finns ett ganska stort spelrum om man är ute länge då himmelen rör sig lika mycket på två timmar som under en månad. Ett objekt som Orionnebulosan som står bra till kl 20 i februari står lika bra till kl 04 i oktober.

Att få inspiration går att göra på många sätt. Tidningar som Sky and Telescope brukar ta upp aktuella kometer och planeter samt ett antal djuprymdsobjekt. Ett annat alternativ är böcker som Pocket Sky Atlas och Observer's Sky Atlas som plockar ut ett brett urval med objekt, både svåra och lätta.

Ett bra kartprogram till datorn är bra att ha, Stellarium är gratis och lättanvänt. Vill man ha något mer avancerat så finns det Cartes du Ciel som också är gratis samt en massa kommeriella program.

Några objekt som fungerar i de flesta teleskop och kikare och står bra till under natten nu på hösten är dubbelhoppen (NGC 869 och 884), Andromedagalaxen (M33), de klotformiga stjärnhoparna M13 och M15, Nordamerikanebulosan (NGC7000), Hantelnebulosan (M27), Ringnebulosan (M57), dubbelstjärnan Albireo. Det är också bra att passa på att titta på objekt i stjärnbilden Örnen med omnejd då den är på väg ner för året. 

Söker man på "autumn deepsky objects" så hittar man massor med listor, t.ex. denna http://www.ne.jp/asahi/stellar/scenes/english/deepsky3.htm

Lycka till!

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor