NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Flytt av diskussion från bildgalleriet.

Hur är det med intresset för meteoriter här i forumet? Av någon anledning verkar de flesta meteoritsamlare komma från geologihållet. Det är inte så märkligt att en geolog blir intresserad av meteoriter kanske, men jag tycker det är lite konstigt att intresset inte är större bland amatörastronomer. Det är ändå lite roligt att känna på en sten som bildades före jorden, och sedan har snurrat runt i solsystemet i några miljarder år innan den landade ganska våldsamt här. Nu kanske jag har fel och det finns fantastiska samlingar här bland medlemmarna, och det vore roligt att få se i så fall!
Jag lägger i alla fall upp en bild på min blygsamma samling.

Visningar: 42

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Kommentar av Per Johansson


"Så coolt att du har stenar från Månen och Mars! Jag trodde inte privatpersoner hade såna. Det kan väl inte finnas så många från Mars?"

Meteoriter generellt är väldigt sällsynta. Meteoriter från månen och Mars är extremt sällsynta. Jag skulle gissa att mindre än 300 kg marsmeteoriter har hittats hittills. När det gäller månen är den siffran kanske 700 kg. Det kanske låter mycket, men man kan ju jämföra med något annat som upplevs som sällsynt. Till exempel så producerar världens diamantgruvor sammanlagt omkring 30 ton diamanter per år (syntetiska diamanter inte inräknade). Även om bara 20% av dessa går att använda till smycken så är det åtskilliga ton varje år.

Fin samling du har.  Jo, det finns andra som samlar i astronomleden. Min samling är kanske inte så blygsam som din. Jag samlar på både vanliga stenar och meteoriter. Man kan väl säga att jag är både amatörastronom och amatörgeolog.

Vad roligt att vi är fler Anders! Det vore intressant att höra mer om vad du har. Jag tycker mig kunna ana Canyon Diablo, Chelyabinsk, Sikhote Alin och en fint etsad Muonionalusta.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor