NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Som framgår av "Aktuellt" 2013-04-17, har vi planer på att arrangera en sommarträff med inriktning på vår närmaste stjärna. Den här diskussionstråden är till för att få in synpunkter på denna idé, förslag på aktiviteter, förslag på tid och plats och att i allmänhet diskutera intresset för att träffas och prata astronomi, observera solen och umgås nu till sommaren.

Visningar: 647

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag är antagligen med om det är här i närområdet. Inte så pigg på att åka långt. Har också en massaandra planer för sommaren. Hoppas på bra väder. 

Säger lika som Fredrik, kan inte lämna mina djur utan tillsyn och uppsikt, har 11st :) Men solen låter intressant, har tänkt skaffa ett solfilter till tuben och kika/fota den nånting framöver :)

Tycker annars det låter som en bra och kul idé. Har aldrig varit på någon astroträff innan, så det kunde vara kul.

Tycker det kunde vara kul att åka upp till Nämforsen och försöka fånga fullmånen vid hällristningarna. Sedan skiner ju solen där uppe också får man hoppas. Det är en av de hällristningstätaste platserna i norra skandinavien, bla med vad man tror är en hällristning föreställande en solförmörkelse som inträffade vid sommarsolståndet år 2402 f.Kr. Man tror att denna plats varit föremål för viktiga ceremonier, träffar, partnerval, sommarförsörjning mm för folk från ett stort omland som vandrade till denna plats om somrarna och förmodligen firade sommarsolståndet. Detta ända sedan inlandsisen smälte undan och Norrland först befolkades. Laxen i älven var navet. Hade för mig att urkultfestivalen firades vid fullmåne, men så inte i år. Denna går ju av stapeln där uppe. Platsen sväljer massor av folk vid urkultfestivalen, antagligen kan man ordna sig olika former av boende även på andra tider. Men detta måste kollas upp i så fall. Vet att det finns bla en naturcamping där.  

Väldigt bra initiativ Ulf. Ett förslag är att kanske fastställa en faktiskt datum och göra en enkät för att kolla av intresset. Förslagsvis så nära sommarsolståndet (21 juni) som möjligt för bästa effekt av solhöjden.

Nämforsen ligger en bit ovanför Sollefteå. Man kan åka upp över dagen från Sundsvall om man vill, även om det blir en del åkande, ca 15-16 mil norr Sundsvall, vid Näsåker.

Men detta är ju bara mitt förslag. När lite lösa planer på att åka dit för egen räkning vid fullmåne någon gång.

Vore riktigt kul med en sommarträff! Pratade med Urban om detta och han är oxå väldigt intresserad.

Vad gäller datum tror jag att själva midsommarhelgen är uppbokad för många (jag har tex ett bröllop att bevista). Så kanske helgen före eller efter midsommar kan passa många. Några datum att rösta på kunde vara en ide'.

En astroträff då man inte behöver massiva vinterkläder?? Låter väldigt trevligt. Just midsommar brukar vara upptaget. Finns det några ideer om en plats? Är midnattssol något i planen? 

Min huvudtanke beträffande plats var att vi skulle vara någonstans där vi kan se midnattssolen, dvs norr om polcirkeln. Om det blir dålig uppslutning p.g.a. långa resor kan vi ju välja en plats längre söderut.

Kom med förslag!

Jag är (som vanligt) gärna med på träffar och skulle det då även vara en årstid då man inte behöver ha

en varm dunjacka, handskar och mössa så är det ju inge nackdel!

För mig spelar det inte så stor roll vart träffen går av stapeln och finns det möjlighet till samåkning så gör det ju ingenting heller! Jag misstänker att åtminstone en del av familjen är sugna på att hänga på, särskilt om vi kan hitta något annat att göra också!

Jag såg Johan Warells mailsvar, bra idé att sprida budskapet till de som inte redan är frälsta om nu tillfälle ges. Både för SAAF och NSAA!
Johan föreslog ju även att, om möjligt, lägga denna träff i samband med något annat turistevenemang.
Är det möjligt så kan ju fler få ta del.

Men tanken kanske mer är att ha en träff för redan frälsta och utbyta erfarenheter och kika i varandras teleskop och diskutera foto m.m?

Vi "ungar" i Astronomisk Ungdom kommer ju att anordna vårt första ordentliga arrangemang, AstroVen, den 8-11 augusti. Men det är ju utanför Skånes västra kust så vi riktar väl inte precis in oss till samma målgrupper. Tänkte ändå att jag kunde posta det här för att sprida ordet :)

Mer om det kan man iaf läsa på http://www.astronomiskungdom.se/astronomilager/

Frida! Du får gärna lägga upp detta som ett evenemang här på NSAA. Då syns det på förstasidan. Jag kommer att lägga Sommar Star Party och NSP13 där också när tid och plats är fastställt.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor