NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hur rengör ni er optik?

Min Schmidt-korrektor behöver städas lite, och jag såg en bra film från Starizona om hur man kan göra. Först luft, sedan typ diskmedel, och sist metanol för att få bort diskmedlet. Men var får man tag på metanol som är så ren att man vill använda den på optiken?

Visningar: 249

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Min Dobson-spegel blir ofta smutsig och att rengöra den är ingen lek. 5 cm tjock och 42 cm i diameter är TUNG. Det rengöringsmedel jag brukar använda är en 50/50-blandning av isopropylalkohol och destillerat vatten. Isopropylalkohol kan du köpa på apoteket och destillerat vatten vet du. Det finns en bok om detta. Se bilden. Köpt hos AstroSweden.

Oj vilket projekt, måste man läsa en hel bok? På förra jobbet använde vi Chemtronics OpticPrep för optikrengöring, och det är servetter doppade i just isopropanol om jag minns rätt. Men mannen från Starizona påstår att metanol fungerar bättre än andra alkoholer på nyare coatingar. Men jag har ingen aning om var man köper ren metanol.

Min spegel är hemmagjord av von Knorring och aluminiserad av gänget i Uppsala. Den saknar därför den skyddande coating som industritillverkade speglar har. "Städning" måste därför ske ytterst försiktigt.

Kul! När aluminiserade du den? Jag var med där och hjälpte till med aluminiseringen i ett antal år. Jag har även varit nere i von Knorrings källare och tittat på "fabriken". :)

Det var förra sommaren.

Ok, då var det långt efter att jag lämnat stan.

Innan du börjar putsa å feja på linsen, fundera på om det verkligen är nödvändigt. Lite dam å fläckar märks inte alls när man tittar igenom skopet.  Jag har själv en 8tums schmitt-cass som jag ägt i +20 år och jag har rengjort den en gång. Max. Den fungerar hur bra som helst. Risken att man tillför skador är större. 

Håller helt med Urban, min Mak har jag aldrig rengjort, och den är också 20+ år. Men jag har alltid problem med halos på min RASA, och de lär inte bli bättre av att korrektorn är ganska lortig. Om det bara var visuellt så skulle jag inte bry mig.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor