NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej alla!
Ville bara passa på att visa lite av det internationella projekt som jag är med i, The World at Night.
Vi har utställningar världen över och länken visar en av många.
Det är verkligen kul att få visa motiv från Sverige.
Jag kommer även att ha några TWAN utställningar i sverige i höst, datum inte riktigt bestämt ännu.
Det är en samling av fantastiska bilder, många av dem kan man skymta i inslaget, tror att motivet från S:t Olofsholm Gotland med Vintergtaan hänger på väggen i inslaget.
http://www.pbs.org/newshour/video/share.html?s=news01pb58

Vänligen
P-M

Visningar: 265

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ett intressant projekt!
De TWAN utställningar som du kommer att ha, kommer de att vara i Stockholmstrakten? Det skulle vara roligt att få se den om jag har chans.
Jag är fascinerad av framför allt bilder på Vintergatsbandet, det är riktigt häftigt att kunna se vår egen galax "edge-on". Måste skaffa mig en riktigt kamera så att jag kan börja försöka ta egna bilder!

Tanken att få folk i framförallt städer att "återupptäcka" natthimlen tycker jag är bra på flera vis, bl.a. kanske det går att få en opinion för att minska ljusföroreningar i de fall där detta är möjligt. Detta skulle, utöver att det gynnar amatörastronomer, i sin tur kunna ge en miljövinst med mindre energiförbrukning.
/Göran
Hej Göran!
Japp, du har helt rätt.

Jag hoppas på Observatoriemuseet Stockholm, ej klart ännu men förmodligen blir det av.
En utställning som är klar blir i Vallentuna, Vallentunasalen är bokad för detta i november då bilderna kommer att hänga uppe en vecka.
Har ev. ytterligare platser på gång i Stockholmstrakten, åtrekommer om detta.

Måste passa på och nämna att det är tack vare Svenska Astronomiska Sällskapet http://ttt.astro.su.se/sas/sas.html som gör dessa utställningar möjliga rent ekonomiskt, fick ett bidrag för att kunna genomföra detta.

Vänligen
P-M
Bra att veta! Jag har en svägerska i Täby Kyrkby och det är ju inte så långt från Stockholm (och bara ett stenkast från Vallentuna, i alla fall med Norrlandsmått). Vi har eventuellt funderat på att åke ner en sväng under hösten. Hoppas att det blir av och att det går att tima med någon av utställningarna.

Mvh
Göran
Ok, det vore kul, jag kan återkomma när jag vet exakt.

Vänligen
P-M
Suveränt fina bilder i bildspelet. Hur kom du med i detta?
/U
De sökte astrofotografer med inriktning av landskapsfotografering och de hade ingen från Sverige, så efter en röstning i gruppen så kom jag med.
Bifogar en bild på gruppens medlemmar, ni känner säkert igen personer som Fred Espanek, David Malin, Gene Simmons, Dennis Mammana etc etc

Vänligen
P-M
Bilagor:
VILKET sällskap du kommit med i! Välförtjänt! GRATTIS!
/Ulf
Tack!
Det är verkligen jätteskoj att få vara delaktig i denna grupp och bidra med bilder.
Det roligaste är att kunna visa motiv från Sverige världen över.
TWAN är heta internationellt med många försäljningar av bilder till både privatpersoner, utställningar och tidskrifter m.m.

Vänligen
P-M
Bilagor:
Jag funderar på bilden "OnePeople..."
Vet du hur den är tagen? Knivskarpa stjärnor tyder på följning eller förhållandevis kort exponeringstid. Samtidigt är terrängen också skarp medan ljusspåret från bilden är starkt. Eller är det en kombinationsbild?
Bara nyfiken. Jag kommer ju aldrig ens i närheten av sådana bilder ;-)
/Ulf
Hej uffe!
Jag tror att Babak bara har tagit en bild.
Expon under 30s, lågt f-värde och högt iso-värde, kanske ett 14mm - 20mm objektiv.
Bifogade bilden har jag tagit med liknande teknik men den bilden består av 4 ihoppsydda bilder för att få med hela motivet.

Vänligen
P-M
Bilagor:

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor