NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Funderar lite på hur jag skall driva monteringens 12V. Köpa en Powertank från Astrosweden är väl det enklaste. Men finns det nån som kör direkt från bilens 12V?

Mitt HEQ5Pro verkar bara behöva c:a 0.5 A i vila och 1.5A i full drift, så det borde finnas kvar till startmotorn även efter några timmar. Men finns det nån annan nackdel?

Visningar: 627

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Jag använder ett starthjälp batteri från Biltema. Har kört på samma 5 år. Driver bara monteringen med det.

Tack! Jo det är väl så jag funderar också. Var väl lite nyfiken bara på om nån använde bilens 12v från cig-uttaget.

Hej Per!

Som svar på ett gammalt inlägg.... Kopplar du batteriet direkt till monteringen? Man behöver väl säkra av åtminstone? Hur stabilt är 12V, tänker om det kan variera pga ute-temp, laddning o sånt.

Det är ett starthjälpbatteri med ciggplugg och lite annat lull-lull. Jag vet inte om det sitter nån säkring. Brukar ladda kanske varannan session. Eftersom jag fotar ett objekt per kväll blir det mest tracking och då går det ju inte mycket ström. Har kört det i -30C.

OKI, tack. Garaget i all ära men jag inser att det behövs åka utanför stan också ibland

så batteridrift blir nödvändig. Men jag kommer att hänga på en säkring :) !

Jag kör en kanske lite omständigare variant med AGM batteri som jag ansluter en 12V-220V spänningsomvandlare. Till denna har jag allt kopplat med en grendosa i en ip-skyddad kabelbox som får hänga på monteringen. På så sätt strömsätter jag allt med en kabel, antingen i väggen eller till spänningsomvandlaren i fält. Krångligt att bygga ihop men smidigt när man väl gjort det en gång.

Kan ju vara praktiskt om man har flera saker som drivs från 220V via omvandlare. Tack för tipset.

Det finns lite tips här:

http://nsaaforum.ning.com/forum/topics/stroemfoersoerjning-1

http://nsaaforum.ning.com/forum/topics/12v-on-the-go

Den första är till mina större teleskop. Den andra är Lages variant som jag också använder till mindre utrustning.

Tack. Intressant, speciell Lages bygge. Idag håller jag mest till vid mitt garage inne i Skellefteå, men väntar in en ASI294MC Pro och tänker då även åka utanför stan för bättre himmel. Dessutom, det är ju halva nöjet att befinna sig under en mörk stärnhimmel i tystnaden och stillheten utan en massa trafik och lampor.

Men jag är lite osäker på hur många ampertimmar som behövs. Det är ju skillnad på att kånka runt 35Ah eller 75Ah. En överslag för montering, kamera, Raspberry PI och laptop ger mig c:a 150W (12-13A). Så för en 3-4 timmar skulle jag behöva minst 50Ah.

Låter det vettigt?

Mitt fritidsbatteri är på 70 Ah och är visserligen tungt men det ska i mitt fall inte bäras långt. Lyfter in det i bilen vid garaget och lyfter ur det på obplatsen. Beroende på hur obsplatsen ser ut och hur nära bilen utrustningen står kanske jag inte ens behöver lyfta ur batteriet där. Jag bär gärna lite överkapacitet ;) Fritidsbatterier brukar också ha bra bärhantag.

Jag använder också Biltemas starthjälp till monteringen:

Starthjälp

Till laptop, kyla och värme använder jag ett bilbatteri (tror det är 85 Ah) i en låda, också från Biltema:

Låda

Har provat en ny variant som verkar fungera galant. Den är egentligen inte avsedd att användas under +10'C men har fungerat bra i -10'C. Har en kapacitiet på 200Wh. AVX och ASI294 fläkten drar ca 1,5A@12V=18W. Teoretiskt ska jag få ut ca 10h drift från denna. Har testat den två kvällar a 5h och då blev den nästan tom. Kostar ca 1500-1800kr. Väger ca 2kg. Har 3x 12V10A kontakter och en 230V uttag samt några usb för laddning. Mångsidig liten och nätt konkurrent till bilbatteriet.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor