NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Hej!

Länge sedan jag bidrog här. Men här en länk till en video jag gjort om mitt Barn Door Tracker projekt jag varje höst sedan ca 10 år brukar pyssla med :-)

Känns som jag börjar få till det hela nu :-)

https://youtu.be/KiHZLpdkKM0

Visningar: 189

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Spännande projekt, imponerande! Jag läste lite på Astronet också.
Stormyrskogen måste jag kolla upp, det är inte långt härifrån. :)

Rätt mörkt där enligt ljusföroreningskartor. Vad som verkligen överraskade mig var att det var så stor visuell skillnad mot närmare timråtrakten där jag brukar astrofota. Har tyckt att jag ändå ju åker ut ett par mil från värsta ljusen från Sundsvall/Timrå och fotar/kollar åt valda håll så att säga ut i mörkret (typ Skeppshamn ut över havet mot Finland och så). Typ Bortle 4 på mörkerkartorna. Men jag kan inte komma ihåg att jag som där ute vid Stormyrskogen sett Vintergatan så tydligt och definierad för blotta ögat någonsin. Storslaget får jag säga! Kanske var det tur med en ovanligt klar och transparent kväll, men det har jag ju varit ute i många gånger hemmavid också. Det är ju egentligen inte alls särskilt långt härifrån Sundsvall/Timrå till området (runt 6 mil fågelvägen från Timrå). Dit kommer jag att åka fler gånger! Åker man ännu ett par mil till, blir det ännu ett snäpp mörkare enligt mörkerkartorna. Men jag tror att man också skall se till att hålla sig borta från gårdar med lampor och speciellt vägbelysningar, något jag inte riktigt kan se återspeglas i mörkerkartorna. Däremot byar och samhällen lyser ju tydligt upp omgivningarna på dem. Blev faktiskt riktigt positivt överrumplad av den förvånansvärda skillnaden på stjärnhimlen mellan typ Bortle 4 och Bortle 2. Hade kanske också tur med inget synligt norrsken som ljusade upp himlen. Kunde faktiskt tänka mig att åka ut dit igen utan teleskop eller kamera för att bara visuellt kolla på en "riktig" natthimmel :-)

Kul, ja det kanske får bli en tur dit någon gång. Jag fotar från Sundsbruk annars, där Birsta gör att det är ljust som på dagen. Annars åker jag till Njurundakusten (Rönnhamn) om jag vill ha det mörkt. Där är det åtminstone mörkt ut mot havet, och hyfsat även söderut.

Vi är ju i stort sett grannar då :-) Fascinerande med ljusdomerna över de finska städerna på andra sidan havet. 30 mil eller längre. Gissar att om man från en någorlunda mörk plats har fri sikt mot Stockholm, skulle domen synas hit, i alla fall för kameran. Tycker det är långt bort dit ner till njurundakusten, har aldrig varit ner dit och obsat. Åker ibland upp till Lögdö Vildmark, men efter denna turen tror jag egentligen inte längre att det är mörkt där uppe :-) 

Kan du ge en närmare beskrivning av var Stormyrskogen ligger? Själv funderar jag på Marktjärn, norrut till vägslut från Fränsta. 

Halloj Ulf! Ok! Säkert mörkt där vid Marktjärn också. Stormyrskogen kommer man till om man från Torpshammar åker söderut, ner förbi Munkbyn och sedan fortsätter söderut på samma väg 17 km förbi avtagsvägen till höger upp mot Sveriges geografiska mittpunkt Flataklacken. Alltså vägen söderut rakt fram till 17 km förbi avfarten till Flataklacken. Då är man ute mitt i ingenstans. På Eniros karta heter myren vid vägen där Andersmyran, och det pekar en skylt med typ Naturreservat in till höger på en skogsbilväg. ca 3 km in på den kommer man till skylten med Stormyrskogens naturreservat. Där :-) Fortsätter man ca en km till kommer man upp på en höjd där vägen slutar, men det blåste för mycket där uppe för mig denna gång. 

Vore kul att någon gång åka ut ett gäng astronördar till en sådan plats och uppleva och observera. På mörkerkartorna är det ännu ett snäpp mörkare om man åker ett par mil till ungefär rakt västerut från denna plats, typ mitt mellan där och Vemdalen längre upp. Man behöver då passera förbi ett vida upplysande samhälle jag inte kommer ihåg vad det heter nu och vidare ut i mörkret igen, men inte för långt, för då börjar det åter ljusna typ upp mot Vemdalenhållet. Samtidigt tror jag man där i mörkret behöver hitta en plats fri från hus o väglysen inom typ de närmaste 5 kilometrarna (i vart fall då det gäller väglysen).

Kul Fredrik. Då ligger det inte långt från Styggberg där min farmor bodde och växte upp i början av 1900-talet.

Titta igenom Erik Berglunds tråd nyligen som utvecklades till samma ämne som vi skriver om nu. Jag är väldigt sugen på en träff i hemtrakterna. Eftersom vi lämnar XC-70 hemma och tar husbilen på den här typen av resor är vi beroende av hyfsat bra vägar som är plogade och med tillgång med uppställnings- och vändplats så att vi kommer därifrån efteråt. Vi har en del erfarenheter av det motsatta ;)

Ja, det är ju i Styggberg, avfarten innan bara. 

Ha, ha :-)  Vet inte om just den här vägen jag var på plogas, men gissar det händer att någon väg där runt Styggberg/Korpåsen/Laxbo plogas ibland i samband m avverkning, grushämtning eller något annat. Under snöfria säsongen har väl annars i stort sett alla skogsbilvägar vändplaner här o var med gott om plats att stå (så länge det inte kommer en timmerbil o vill vända just där, eller det regnat mycket o länge så vägarna blivit mjuka o ofarbara av den anledningen). Åkte runt lite på skogsbilvägar där i trakten och kollade runt, alla jag åkte var i utmärkt skick, någon var till och med sandad mot halka. Man behöver ju inte vara mitt ute i allra mörkaste mörkret för en träff, men jag blev klart positivt överraskad av skillnaden mot de platser jag uppfattat som tämligen mörka jag brukar vara på. Kanske var det tur m en ovanligt klar kväll, vet inte, men fränt var det :-) Marktjärn du kollat på är säkert bra ur många olika aspekter (inte minst de praktiska är ju viktiga), kanske också lika mörkt där, eller mörkare, säkert mörkt nog för en träff :-)

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor