NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Tänkte starta en gissatråd. Något kul att göra under molniga kvällar. Reglerna är enkla, en bild läggs upp där ett objekt är markerad, den som gissar rätt får lägga upp nästa bild. Hur svår man vill göra det är upp till var och en, var beredd på att ge ledtrådar om det är väldigt klurigt, t.ex. närmaste stjärnbild, tid, datum och väderstreck osv.

Jag börjar med en lätt...

Visningar: 1168

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Alldelles rätt har du Göran. Över till dig!
Ok! Jo, som lite kuriosa som jag hittade när jag började kolla lite närmare om solsystemets olika månar är att Saturnus har en måne som, i alla fall till utseendet, ser ut som Europa. Verkar vara lika isig och den har t.o.m. någon sort isvulkaner.
Ganska intressant!

Nu till den nya utmaningen:
Antagligen inte alls svår men även denna bild är hämtad från en måne i solsystemet, jag frågar som Simon;
Vilken måne och kring vilken planet kretsar den?

Själv tycker jag att denna måne verkligen är fascinerande, detta av flera orsaker som det kanske finns anledning att återkomma till.
Bilagor:
Jag gissar på Saturnus mystiska svart/vita måne Japetus. Imponerande av dig Hans att klara TYC-stjärnan i M35 i en tidigare gissnings-bild. Får man fråga hur du bar dig åt för att klara den?
Jahadå! Alldeles riktigt!
Detta är en måne som jag tycker är mycket fascinerande! Kolla gärna upp den på nätet (googla)!

Överlämnar till dig, Thomas!

Mvh
Göran
Ok, jag har bara en astrobild, så jag slänger in den. För att göra det svårare, från vilket datum är den? (nån gång i början av förra året...)
Bilagor:
En gissning, vild sådan: Kometen Holmes, i närheten av Algol. Om det är det bör datumet ha varit 22/1 2008. Men jag kanske är helt ute och cyklar i halkan.
Man skulle nästan kunna tro att det är en komet, men det är ett annat slags himlakropp...
Jag grunnar mig blå men kommer inte på något. Ingen annan med mer fantasi?
Ok, lite ledtrådar. På bilden ser man att den är från Slooh och deras 14 tummare, så objektet ser kanske lite större och mer strålande ut än man är van vid. Det är ett objekt i solsystemet.
Det torde vara Mars. Sökte på deras sida och hittade en bild som jag tror är denna. Den lades in 1/5 2008 så bilden måste vara tagen innan dess. Jag har försökt malla in en lämplig bakgrund i Starry Night utan att lyckas så måste bli tidpunkten skyldig. Jag kanske har missat något uppenbart?
/Ulf
Ja, Mars var rätt! Stjärnfältet var nog svårt att identifiera. Bilden är från 2008-02-26. Mars var då i Oxen, i närheten av 132 och 139 Tau. Den starkaste stjärnan på den är ca magnitud 7.5
Thomas, angående din fråga:

M35 är en stjärnhop som jag tittade på ett flertal gånger under tonåren, det har inte blivit så ofta sedan dess. Men på den tiden hade jag ett ovanligt gott fotografiskt minne, så jag lärde mig mer eller mindre automatiskt hur olika stjärnområden såg ut (ganska detaljerat) när jag hade sett dem några gånger. Det var länge sedan jag förlorade den förmågan att lära nytt, men en hel del av de himmelspartier som jag lärde mig på den tiden minns jag fortfarande hyggligt. Så viss glädje av detta har jag fortfarande, t.ex. just i detta sammanhang!

mvh
Hans Bengtsson

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor