NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Observationer (73)

Diskussioner Svar Senaste aktivitet

Geminiderna 2010

Obsade Geminiderna 13/12, ca 45min från kl22. Helt myggfritt vid -20. Såg tre Geminider varav en var riktigt stark. Den var vit, rörde sig…

Startad av Per Johansson

2 Dec 17, 2010
Inlägg av Per Johansson

Norrsken på gång

I natt (24-24 okt) skall det bli norrsken så att det bara sprakar i himlavalvet - här uppe i norr (Nord-Norge) är det sedan 3 veckor jämngr…

Startad av Fredrik Broms

6 Okt 25, 2010
Inlägg av Ulf Jonsson

Norrskensobservationer 2010-10-11 i Örnsköldsvik

I Övik var det ett stort häftigt norrsken ikväll. Det täckte i princip halva himlen med gränsen i öst-västlig riktning. Jag har lagt upp nå…

Startad av Göran Fredriksson

2 Okt 12, 2010
Inlägg av Per Johansson

Perseiderna 2010

11-12/8, Perseidernas "förkväll" (natten före maximum) bjöd inte på mycket i Gussö. Perfekt obsläge i hammoken med bortmonterat tak, dunjac…

Startad av Ulf Jonsson

19 Aug 22, 2010
Inlägg av P-M Hedén

Nattlysande moln 2010

Hej alla.   Nu känns det som om Nattlysande moln säsongen är över för denna gång. Jag har varit på hugget hela sommaren och fångat dessa "m…

Startad av P-M Hedén

2 Aug 20, 2010
Inlägg av P-M Hedén

Mars 2010 obsar

Vi har just passerat oppositionen för Mars, så det är läge att obsa och fota Mars. De närmaste veckorna är den fortfarande stor nog. Att se…

Startad av Per Johansson

6 Feb 16, 2010
Inlägg av Ulf Jonsson

Obset Frostviken

Ni känner väl till Jämtlands stolthet, Observatoriet Frostviken? Jag skrev allvarligt om det nyss på popast.nu - hoppas att NSAA är ute och…

Startad av Malte

5 Jan 4, 2010
Inlägg av Ulf Jonsson

Geminiderna 2009

Väderprognoserna var dåliga men jag tittade på satellitbilder och såg att det fanns en chans till lite klart väder. Och som tur var så vänt…

Startad av P-M Hedén

1 Dec 15, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

ISS ovan Dalälven

Jag och barnen stod och kikade på ISS igår eftermiddag. Kan det stämma att man kan se ISS rotation på bilden med Jupiter och månen? /P-M H…

Startad av P-M Hedén

1 Nov 22, 2009
Inlägg av PEO! Vikström

Mini Messier 2009/2010

Här kommer ytterligare en utmaning på temat Messier. Det kallas inte Maraton den här gången därför att reglerna är förändrade (igen): 1) T…

Startad av Ulf Jonsson

3 Nov 16, 2009
Inlägg av Ulf Jonsson

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor