NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Åter igen var det dags för "Träff under stjärnorna" arrangerat av Mariestads Astronomiska Klubb (MAK). Som vanligt träffades vi vid "Bifrost-observatoriet" söder om Mariestad.

Ett hundratal deltagare fick delta i visning av de två observatorierna, demonstrera, visa, titta, känna och köpa och sälja utrustning av alla de slag.

Fika, mingel, middag och naturligtvis den obligatoriska tipspromenaden stod också på programmet. Första pris (som vanligt) till Anders Wettergren, den här gången delat med Timo Karhula.

Träffen inleddes med musikunderhållning av Moa och därefter följde en del korta föredrag. Bland annat berättade undertecknad om NSAA och NSP 08. Shahid Saleem berättade sedan om sin stiftelse "Egna Vingar" som handlar om flyg och astronomi. Se länk i länkfönstret. Jan Sandström berättade bland annat om Värmland Star Party som går i Lysvik 27/2 - 1/3 2009.

Huvudföredraget hölls av Maria Sundin, Institutionen för fysik vid Göteborgs universitet. Det var ett mycket intressant föredrag om "Galaktiska Livszoner". Hon konstaterade bland annat att man brukar definiera en "badringsformad" zon i en spiralgalax, där förutsättningarna är som störst för att kolbaserat liv skall uppstå. Beräkningar visar att i en stavspiralgalax, som t ex Vintergatan, är spridningen av stjärnorna i galaxen större på grund av gravitationen från staven och därför går det inte att definiera en sådan zon.

Christer från AstroSweden hade med sig ett stort utbud av teleskop, tillbehör och böcker. Intresset och omsättningen var stor. Christer kommer att ha med sig samma utbud till NSP 08 och om det är någon som har något särskilt på önskelistan så går det bra att kontakta mig eller honom direkt, så tar han med det om det finns i lager.

Några observationer blev det inte så länge vi var kvar på grund av ett envist, lokalt molntäcke. På väg tillbaka till Linköping passerade vi ut från molntäcket och kunde tillbringa en timme under en mycket vacker stjärnhimmel vid en sjö strax öster om Laxå.

Det var glädjande att konstatera att vi var fem NSAA-medlemmar som var med på träffen, jag själv (Ulf Jonsson), Anders Wettergren, Per Börjesson, Christer Kjellner och Christian Vestergaard (varav endast jag boende i Norrland ;-)

/Ulf

Visningar: 300

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Trevligt nog sprack molntäcket upp ävenledes vid Bifrostobservatoriet (vid midnatt ungefär.) Då hade de flesta gått och lagt sig eller åkt hem:) Men kvar på observationsplatsen var det jag samt 5-7 tappra amatörastronomer som kunde avnjuta mången djuprymdsobjekt med bra seeing under några timmar på söndagsmorgonen. Jag hann även med att observera Jupiter och kunde skönja zoner och bälten på dess yta när den dök upp i sydväst. (Fast det skall sägas att Jupiter stod lågt så några perfekta "obsar" blev det ju inte.)
Visste ni förresten att Mariestadsklubben har arrangerat "Träff Under Stjärnorna" ända sedan 1983? (För min egen del har jag deltagit på alla "stjärnträffar" som arrangerats av MAK sedan 1987.)


Mvh Christian Vestergaard
Här kommer några bilder till.
/Ulf
Bilagor:

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor