NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Här kommer en tråd för att diskutera böcker med anknytning till vårt intresse.

Jag har ovanan att köpa på mig böcker, särskilt om astronomi och rymden. Jag har samlat dem i en databas och bifogar en lista i Word-format.

Min tanke är att jag skall ta med dem till NSP 08 för besökarna att bläddra i att skriva upp i sin egen önskelista efter behov.

AstroSweden kommer också att ha med böcker till NSP 08.

Visningar: 311

Bilagor:

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Här är mina exemplar av böcker i det aktuella ämnet;

Universum - illustrerat uppslagsverk
hvd.redaktör: Martin Rees
medförfattare bla: R.Dinwiddie/P.Eales/D.Hughes

Universum i ett nötskal
Stephen Hawking

Nästa bok jag planerar att läsa är Kosmos, den som kom före "U i ett nötskal" Boken jag håller på att läsa just nu är Shantaram, en helt underbar berättelse men som bokstavligt inte har med det här ämnet att göra precis, utan mer om Gregory David Roberts innersta universum...

//Katja
Så kul. Jag hoppas fler vill berätta om vad man läser för astronomiböcker. Jag ska grunna lite och återkomma med vilken som egentligen är min favorit.
/Ulf
Ulf Danielssons bok om
"stjärnor och äpplen som faller"
är min senaste bok i ämnet.
Mycket läsvärd tycker jag.

Nils Karlsen
Håller med! Det senaste jag läst var "Den bästa av världar" av samme Ulf. Också klart läsvärd.
/Ulf
Min favoritbok nu senast måste nog vara "Amateur RadioAstronomy" av John Fielding. Mycket läsvärd och ett måste hemma hos alla amatör radioastronomer.

PEO!
Ta med den till Älvsbyn så jag får titta på den.

Jag är rädd att jag kommer att belasta mitt bibliotek med ytterligare några alster på NSP. Jag har ju sett AstroSwedens utbud ;-)
/Ulf
Jag har läst en bra bok av Chet Raymo som heter "Natthimlen". Den är underbar! <3
Jag håller verkligen med. Jag har ocksdå läst den. Jag fick den av mina arbetskamrater när jag fyllde år för 5 år sedan. Mycket bra present!
/Ulf

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor