NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Så har jag varit på mitt livs första starparty som genomfördes på Höghedens flygplats utanför Älvsbyn. Deltagarantalet var över alla förväntningar, och trots väderprognoserna som inte var de allra bästa så började fredagskvällen bra med en riktigt hyfsad stjärnhimmel. På lördag var vädret omväxlande molnigt och halvklart med regn på dagen men himlen blev klar senare på kvällen.

Mycket intressanta var också de föredrag som Anders Wettergren och PEO Wikström hade. Anders berättade om Stora björn samt visade bilder och berättade om sina resor till Marocko och solförmörkelseresa till Egypten, och PEO hade ett mycket intressant föredrag om radioastronomi.

Christer Kjellner från Astro Sweden hade försäljning av allehanda astroprylar och hans bord var frekvent omringat av folk, bl.a. jag... Som väntat blev det några inköp för min del.

Ett stort tack till Ulf Jonsson som arrangerade denna fantastiska astroträff. Det lär inte bli sista gången jag deltar i ett starparty! Vädret kunde ha varit betydligt sämre så det blev verkligen en lyckad helg! Och vad hade partyt varit utan alla deltagare och Christer som gjorde det möjligt att titta på och prova olika kikare och teleskop! Jag hade inte tid med att delta på tipspromenaden för jag hade fullt upp med att prova och jämföra kikare...rena julafton med andra ord, och en bättre start på min semester kan jag inte få!

Visningar: 254

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Ni verkar haft det trevligt där uppe. Tyvärr är avståndet alldeles för långt för att jag skulle kunna vara med.
Har själv varit på ett par stjärnträffar tidigare. Men denna är hittills den som har fungerat bäst.
Dels så "hade vi tur med vädret", vad annars så nära Luleå!! Men det var en otrolig uppslutning. Jag har ingen officiell siffra men mer än 30 var där. Två kvällar där man gavs tillfälle att byta erfarenheter och testa utrustning som Christer på Astro Swedwen villigt lånade ut, gav i alla fall mig en träff att minnas.
Höghedens flygfält var en lyckad plats att vara på då man hade föreläsningar, övernattning och observarvationsplats på samma ställe. DET är ovanligt.
Jag kan bara hålla med Patric och Urban!
Den här träffen gav mig otroligt mycket. En av det bästa för mig var att få träffa andra med samma intresse och utbyta tankar och idéer. Det känns väldigt bra att inte vara alldeles ensam, som jag ibland fått en känsla av.
Som Urban skriver var det också mycket bra att få chans att prova en del av den utrustning som Christer från AstroSweden hade med sig, testade bl.a. ett 34mm okular som fungerade mycket bra med mitt teleskop.
Tack Christer!


Det var ett härligt gäng som kom på denna träff och jag hoppas att vi träffas många gånger i framtiden.

Jag vill också passa på att tacka Ulf som lyckades mycket bra med arangemanget, det funkade med allt, logi, mat, föredrag och vi hade t.o.m. otrolig tur med vädret båda dagarna trots de inte alltför lovande prognoser som var tidigare i veckan.
Jag längtar faktiskt redan till nästa träff :)

Blev det Kiruna som fick ta över stafettpinnen?


Mvh
Göran
Efter hemkomsten och tester idag så har det visat sig att det vi lyssnade på i slutet av träffen, det jag och kanske andra trodde var Cygnus A. Så har det visat sig att allt var den mänskliga faktorn som spelade oss ett spratt, det var helt enkelt en fel koppling bakom datorn. Det gjorde att in och ut förväxlades, sorgligt men sant, så det vi såg på skärmen var troligen en kondensator som laddade upp och ur sig med jämna mellanrum på ingången istället för brus på utgången.
Men som jag sa under större delen av dagen, så vet man ju inte alltid vad det är man hör, och detta borde väl denna lilla fadäs vara ett bra exempel på.

PEO!
Ja då fick vi ju en förklaring. Intressant var det i alla fall. På´n igen! /Ulf
Jag har lagt upp några bilder från Starpartyt på följande adress:
http://galleri.hundra7.se/#2.0">

Mvh
Göran
Jag får inte länken att fungera. /Ulf
Klipp ut följande adress och kör:

http://galleri.hundra7.se/#2.0

PEO!
Ja då funkar det. Jag klickade bara på länken. Det är en speciell procedur för att lägga till länkar på ning. Tack för hjälpen PEO.

Fina bilder var det ju också, Göran.
/Ulf

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor