NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

20/11 -20 gjorde jag ett försök att fotografera Abell 426. Det blev inte så bra. Det ser ut som om jag fått med ett stråk av norrsken, men det var inget norrsken den kvällen (vad jag kunde se i alla fall).
DSLR, Nikon D810A genom ODK10 i obset.
Tror det kan ha varit en molnstrimma eller en kondensstrimma.
Vad tror ni?

Visningar: 154

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Hur lång exp och hur många subbar? Norrsken, en molntuss eller kondensstrimma borde ha flyttat sig under en längre exponering. Även annat ljus som kommer från jordbunden aktivitet borde ha flyttat sig pga att skåpet vrider sig. Jag gissar på en reflex i optiken eller kameran. Täcker du sökaren på kameran?

Det kanske finns nåt fancy tool i PI som kan ta bort en sån här?

I PS kan du försöka plocka fram störningen och sen subtrakta den. För att få fram störningen kan du köra med laga toolet för att ta bort galaxer och stjärnor plus lite gauss för att släta ut det sista. Du behöver bara göra det på störningen resten tar du helt bort. 

Synd på en annars spännande bild. Det är ju en väldigt smal strimma, synfältet är 67'x48'.

Är det här en enkel sub? Tid? Hur ser övriga ut, har strimman ändrat utseende?

Den här bilden är resultatet av 6 exp om vardera 3 min, så det är bara totalt 18 min, med ISO 3200. Normalt använder jag ISO 1600 till DSO om de inte är så svaga som dessa. De är kalibrerade, alignade, stackade, stretchade och brusreducerade i PixInsight. Sedan efterbehandlade (lite) i Photoshop.

Jag har granskat alla subbarna och kan inte se att stråket flyttar sig mellan bilderna. Det är 26 min mellan den första och den sista bilden så om det hade varit en kondensstrimma, molnstråk eller norrsken borde jag ha kunnat se förändringar mellan subbarna. Hittar inte heller något i Starry Night 8 som skulle kunna förklara det hela.

Jag har även svårt att se att det skulle vara ströljus utifrån för då hade det också ha förändrats genom vridningen (ca 7 grader) på de 26 minuterna.

Jag bifogar en skrämdump på subbarna.

Jag får väl göra ett nytt försök när månen är borta igen ;)

Bilagor:
Du får kolla direkt nästa gång om det är kvar. Isåfall får du felsöka! Prova att byta kamera och även lägga en filt över skåp och kamera för att stänga ute ev reflexer.

Ja så får det bli ;)

Det blir spännande att se när du får till den färdiga bilden!

Den här hopen är ett bra visuellt objekt för er med stora dobsons. Jag har jagat dom två största galaxerna med 10";aren och hittade dom inte vad jag minns. Problemet var nog både att dom är små och svaga men 16";are ska inte ha några problem.

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor