NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

Jag har skrivit om European Astrofest 2009 i London i några andra fora men här kommer ändå en sammanfattning.

Jag och Anders Wettergren besökte för första gången astronomikonferensen European Astrofest 2009. Den drog för övrigt ytterligare ca 5000 deltagare totalt över två dagar.

Det huvudsakliga utbudet var föredrag och utställningar med försäljning. Föredragen var uppdelade i fyra sessioner och man kunde köpa biljetter till en eller flera sessioner. Varje session (en fm eller en em) innehöll fyra stycken (föredömligt korta) föreläsningar och efter två föredrag var det uppehåll för förmiddagskaffe, lunch eller eftermiddagste (det var ju trots allt i England). Totalt hölls således 16 föredrag under de två dagarna. Alla hölls av mycket inspirerande talare med bra presentationsmateriel på stor bild och med mycket bra ljudanläggning. Det var därför lätt att hålla sig vaken under de korta föredragen (ca 35 minuter vardera).

De tre jag minns bäst var ”The Universe in three dimensions” av Greg Smye-Rumsby, känd bland annat från illustrationer och artiklar i den engelska astronomitidningen Astronomy Now. Han beskrev talande och med hjälp av utdelade röd-gröna glasögon om hur man kan skapa 3D-bilder av astro-fotografier.

Govert Schillings föredrag om ”Planet X” handlade om upptäckten och namngivningen av planeterna, kryddat med olika anekdoter.

Slutligen vill jag nämna Carolin Crawfords föredrag ”Nebulae, Birthplaces of Stars”. Det var ett mycket intressant föredrag presenterat med hjälp av en mängd mycket illustrativa och vackra bilder, huvudsakligen från Hubble-teleskopet.

Det nummer som drog flest åhörare (sessionssalen fylld till sista plats) var paneldiskussionen om våra minnen av Apollo 11. På scenen fanns tre celebriteter som diskuterade sinsemellan och svarade på auditoriets frågor. De var Sir Patric Moore, Reg Turnill och Garry Hunt som också agerade diskussionsledare.

Utställare från många av de större tillverkarna av teleskop, astrokameror och tillbehör fanns representerade. Närmare bestämt innehåller katalogen totalt 58(!) registrerade utställare. Gotti-gott för oss bokälskare och prylomaner.

Sir Patric, som ändå var på plats, passade på att signera sin senaste bok, Bang, som han skrivit tillsammans med Chris Lintott och Brian May. Jag själv fick Sir Patrics autograf i min bok (efter att ha köat i ca 45 minuter) och sedan lämnade jag tillbaka den till försäljaren. Han skickade den (tillsammans med många andra) till Brian May, som kompletterade med sin autograf innan den slutligen sändes hem till Luleå. Ett något komplicerat förfaringssätt men vad gör man inte för att få autografen av den förre Queen-gitarristen, numera astronomen, Brian May?

Vi använde en dag för resa i vardera riktningen och fick två intensiva dagar med mycken ny lärdom och ett sönderbränt kreditkort. Återhämtning en dag innan hemresan gav möjlighet till ett besök på Geenwich-observatoriet och Imperial War Museum. Det var för övrigt den enda dagen utan regn och snö.

Visningar: 38

Gör ett inlägg på det här

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor