NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer

NSAA - North Sweden Amateur Astronomers

I en bildkommentar tidigre föreslog jag en fotoutmaning som alternativ/komplement till förra säsongens Mini Messier Maraton. Är det någon som känner för detta? I så fall:

- Har du något förslag?
- Galaxer?
- Hopar?
- Planeter?
- Nebulosor?
- Wide-field?
- Vad som helst?

Det skulle vara kul om någon kunde ta på sig uppgiften att administrera detta i så fall. Admin-rättigheter på NSAA-sidan ingår självfallet. (Annars gör jag det själv, bara det finns intresserade deltagare.)

/Ulf

Visningar: 184

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

För min del är det nog bara Widefield som kan komma på fråga! Men jag tycker det kan vara intressant, det kan trigga mig att utvecklas fortare!

/Göran
Jag har funderat en hel del på detta och hade tänkt starta en tråd om det men bra att du hann före Ulf.
En tanke jag har haft är att vi fotar samma djuprymdsobjekt under en period och att alla får tillgång till de kalibrerade råstackarna (hmm vilket ord). Sen kan man ha en liten bildbehandlingstävling om vem som fått till snyggaste bilden. Men detta kräver ju lite mer insats från Ledningen och deltagarna. Då tror jag man får nöja sig med ETT objekt under denna vinter.
För att få med så många som möjligt behöver vi först ensas om vilka brännvidder vi kan använda och sen välja objekt. Eftersom få har moddad kamera är det nog klokt att undvika emissionsnebulosor. Det vore kul att få till en NSAA Deep Field! Kanske 1000 minuters exponeringstid kunde vara ett mål.
Vill man ha med så många som möjligt är det kanske planeter man ska välja, för då kan man med fördel använda kompaktkamera. I år måste det väl vara Mars som gäller.
Eller oxå gör vi båda. Typ månadens Mars och månadens djuprymdsobjekt (enskilt då, ingen gemensam insats annars blir det nog för jobbigt).

Göran kan inte du få låna den där fina 100-400L?

/Per
Citat: Göran kan inte du få låna den där fina 100-400L?

Jo, det får jag säkert göra!
Hade tänkt låna den i alla fall bara det blir molnfritt någon dag (eller natt menar jag :))
Skulle tro att jag får låna den när detta blir aktuellt också.
Ett förslag på objekt för en gemensam satsning är Virgohopen. Där plockar längre exponeringstid fram fler och fler galaxer. Se attachment från SkyMap. Rutan i bilden motsvarar 300mm på Olympus (2 crop), 400mm på 1.6 crop och 600 på fullformat. Jag har en 300 med Olympus. Flera här på gruppen har 400mm + 1.6 crop. Ulf du har väl 770mm med FLT;n + fullformat men vi andra får väl croppa lite för att matcha. Virgo är ju ett vårobjekt så vi har ju lite tid på oss att fundera.

/Per
Bilagor:
Ja, Virgo-hopen är ett bra alternativ. Jag föreslår att vi övar på ett enkelt (dvs enstaka) objekt tills våren kommer och Virgo-hopen blir tillgänglig.
Förslag:
- M81+M82
- M51
- M33
Alla dessa är ju galaxer som är tillgängliga för oss här i norr. Synpunkter?
/Ulf
M51 är lite liten för typ 400mm och den står lite lågt än, så jag tycker M81/82 eller M33.

/Per
M81+M82 har jag fotat några gånger, men inte M33 så det kanske vore ett bra val. Jag bifogar två bilder som visar synfältet med min Megrez 80 refraktor och ett 24 mm okular (röda ringen). De gula rektanglarna är bildfältet med min D700 genom N11 (innersta) FLT-110 (mellan) och Megrez 80 (yttersta). Som synes bör jag hålla mig till M80 eller FLT-110 om det ska gå att kombinera med andras foton. Det lär väl bli minsta bildfältet som blir styrande.

Som sagt: M33 föreslås.
Bilagor:
Om du inte har nån flattener till M80 gissar jag att du får lika stort användbart synfält med FLT;n + TMB flattener. Huvudsaken är att vi får med lite rymd runt M33 så FLT;n funkar bra. Vill man jobba lite extra i bildbehandlingen kan man ta stjärnfältet från de kortare brännvidderna och galaxen från alla. Är man noga med att stjärnornas inbördes ljusstyrka ska vara oförändrad får man pula lite mer.

/Per
Se fortsättningen på denna diskussion i Astrofotogruppen. /Ulf
Igår kväll (16/12) blev det en helkväll i observatoriet. Egentligen skulle jag jobba med inredningen men det var för kallt för pillergöra. Dessutom var de kablar jag skulle installera inte kablar vid -22C utan som långa, krokiga träpinnar. I stället provade jag att fota lite. Främst M33 (bifogas) men även M1 och M37 (kommer senare). Eftersom uppställningen var provisorisk och guidningen inte var igång blev det 14 stycken 30 sekunders exponeringar med D700, ISO 1600. Jag har bara gjort en snabb bildbehandling i ImagesPlus och ska försöka göra den bättre senare. För den som vill använda mina RAW-bilder finns de att tillgå som NEF eller FIT.

Ett fösta försök att kombinera mina och Pers bilder. Mer kommer säkert senare. /Ulf

Ja där finns mycket intressant att titta på.

Mikael I sa:

RSS

Om

Ulf Jonsson skapade det här Ning-nätverket.

Samarbetspartner

Här kommer du direkt till vår samarbetspartner

AstroSweden

Norrskensfoto i Abisko

Här nedan finns en länk till äventyr och kurser i norrskens- och astrofoto.

Lapplandmedia - Peter Rosén

© 2024   Created by Ulf Jonsson.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor