NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
NSAA - North Sweden Amateur Astronomers
Härom kvällen testade jag att fotografera nebulosorna Hart and Soul tillsammans med Dubbelhopen. Syftet var att få se vilket resultat de två olika filtren gav i jämförelse med motsvarande bild utan något filter.
Bild 1 är tagen utan filter.
Bild 2 är tagen med UHC-filter.
Bild 3 är tagen med Optolong LeXtreme (HA + OIII).
Jag strävar ju efter en bild som framhäver nebulosorna utan att stjärnorna och dess färger försvinner så nu ska jag fundera på vilken metod som är bäst för att åstadkomma detta. T ex i PixInsight eller Photoshop.
Tips och förslag mottages tacksamt. :) ;)
Taggar:
Mycket intressant test!
Trodde inte skillnaden mellan uhc och LeX skulle vara så pass stor.
Intressant även att se hur filtren behandlar färgfelet. Uhc plockar bort det blå men lämnar kvar rött vilket stämmer med mina erfarenheter. LeX tar bort även det röda. Orsaken antar jag är att uhc har bredare passband i rött plus att det når till Sii så även högre upp i våglängd.
En metod jag kör just nu i PixInsight är att efter sedvanlig (linjär) Crop, DBE, brusreducering etc, stretcha (till olinjärt) med ArcsinhStretch.
Den är verkligen bra att behålla färgerna. Sen använder jag Starnet+ för att separera stjärnor och nebulosor så att jag
kan jobba med nebulosorna helt separat. Slutligen slår jag ihop lagren igen med PixelMath, tex nebulosor+(0.7*stjärnor), för
att minska stjärnornas inverkan lite. Jag tycker att detta gör att stjärnorna behållar sina färger rätt bra.
Mitt tips för dagen!
Tack! Det ska jag ta med mig :) Jag ska börja med att kika på ArcsinhStretch.
Välkommen till
NSAA - Norra Sveriges AmatörAstronomer
Registrera dig
eller Logga In
Här finns länkar till samarbetspartners jag kan rekommendera.
© 2024 Created by Ulf Jonsson. Drivs med tekniken bakom